Byzmag

 Radomír Klofáč - CEO společnosti MORIS design s.r.o.

Mezi významnými českými exportéry jsou do jisté míry výjimkou. Neprodávají totiž zboží ani komoditu. Prodávají služby na zakázku a velkou porci vlastní kreativity. Strukturu českého exportu tak posouvají do podoby, která je vlastní vyspělým zemím. Na otázky nám odpověděl Radomír Klofáč, CEO společnosti MORIS design s.r.o.

Stanuli jste na stupních vítězů 19. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit. Čekali jste to? Jaké z toho máte pocity?

Upřímně? Nečekali. O to větší byla radost, která udělení ocenění provázela. Děkujeme za to!

Jak vypadá váš typický produkt a zákazník?

V našem případě typický produkt neexistuje. Jsme firmou, která nabízí in-store design, tedy design interiérů i exteriérů prodejen, pobočkových sítí nebo celkově prostředků na podporu prodeje, jakými jsou například různé prodejní stojany či brandingy. Neprodáváme žádné zboží ani komoditu. Jsme zakázkovou výrobní firmou s velkým přesahem do marketingu a designu.

Nás typický zákazník je pak značka, která je třeba dvojkou, trojkou na trhu, uvědomuje si potřebu designu, který jí pomůže k prosperitě, a navíc má tah na branku a je ochotná v tomto ohledu investovat. Návratnost takové investice se pak většinou ukáže právě na lepších obratech nebo penetraci značky.

Jaká část vaší produkce směřuje na export?

Zatím se pohybujeme kolem 30 %, ale rádi bychom v tomto ohledu rostli.

Které jsou vaše nejdůležitější exportní destinace?

V tuto chvíli Slovensko a Belgie, ale exportovali jsme již i do Číny, USA nebo Austrálie.

Hraje při exportu roli čistě kvalita, nebo i další aspekty, jako je schopnost vyjednávání?

Budu upřímný. Zatím jsme ve stavu, kdy jsme naše zakázky získaly zejména přes osobní kontakty a vazby z ČR, takže schopnost vyjednávání s neznámými zahraničními partnery je něčím, v čem se budeme zdokonalovat v letech dalších. A věřte mi, velmi se na to těším!

Setkáváte se v cílových destinacích s kulturními rozdíly, které by vám způsobovaly komplikace?

Určitě ano, i když v těch našich to zas tak exotické není. Nicméně Belgie není Česko a má svá multikulturní specifika. Komplikacemi bych to ale asi nenazýval.

Chtěli byste do budoucna zkusit objevit nová exportní teritoria?

Ano, jak jsem již říkal, velmi se na to těším. Nejtěžší pro nás ale je vybudovat v dané zemi zázemí a sehnat správné lidi. Když máte dobrý produkt, tak ostatní jde už pak snadno.

Jaký je z vašeho pohledu poslední rok, který již soutěž neovlivnil? Rostli jste?

Minulý rok jsme rostli spíše mírně, ale ten stoupající trend tu je dlouhodobý. Letos se rýsuje řada velmi zajímavých zakázek, což bude mít vliv na strmější růst, a to včetně exportu.

Jak sháníte kvalifikované pracovní síly v současné době, kdy je jich nedostatek?

Potvrzuji, že kvalifikovaných a spolehlivých kandidátů je velký nedostatek. Pro mě jsou ale lidé klíčoví, a tak jim jsme většinou schopni nabídnout práci, která je pro ně atraktivní. Pracujeme samozřejmě na motivaci, jsme rodinná firma, která chce, aby tu lidem bylo příjemně. A daří se nám.

Nové kolegy pak sháníme nejen klasickými cestami, ale i přes doporučení, školy nebo sociální sítě. Máme ale velkou diverzitu v tom, jaký typ lidí hledáme, takže recruitment pozic funguje trochu jinak, pokud hledáte montážníka a trochu jinak, pokud chcete fundovaného projekt manažera.

Není tajemstvím, že je to český export, který stojí za růstem naší ekonomiky. Posláním soutěže Exportní cena DHL UniCredit je najít a ocenit malé a středně velké exportní firmy v České republice. Soutěž založila před devatenácti lety společnost DHL a od té doby tak existuje platforma, kde si exportéři a všichni zájemci o export mohou předávat své zkušenosti, sdílet informace a scházet se na společensko-odborných setkáních, na kterých mohou čerpat exkluzivní informace a data partnerů projektu o současné ekonomické a geopolitické situaci. A samozřejmě, mohou se stát některým z vítězů oceněných na slavnostním galavečeru, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Záštitu soutěži poskytuje agentura CzechTrade.

www.exportnicena.cz



Partneři