Byzmag

Martin Končok - Tomáš Procházka

ENGEL AUSTRIA GmbH

S ročním obratem 1,3 mld. EUR je společnost ENGEL Austria GmbH jedním z největších výrobců strojů na vstřikování plastů a na světovém trhu je považována za technologického lídra v tomto oboru. Do skupiny ENGEL patří devět výrobních závodů na třech kontinentech a pobočky a zastoupení ve více než 85 zemích po celém světě.

ENGEL strojírenská spol. s r.o.

Historie se začala psát v roce 2000, kdy se první dva zaměstnanci začali intenzivně školit v rakouských výrobních závodech ENGEL. Stanislav Brůžek v oblasti výroby elektrických rozvaděčů a Martin Končok v oblasti vývoje a výroby transportních dopravníků pro stroje ENGEL.

Od roku 2001 začali první montáže uvedených zařízení v pronajatých prostorech v jihočeské Kaplici. Společnost postupně přebírala stále větší objemy výroby a produktů z Rakouska. V roce 2005 se přidala třetí produkční oblast, kterou je výroba ocelových rámů a plechových dílů strojů. Během svého vývoje se společnost třikrát stěhovala do stále větších výrobních prostor, až se v roce 2008 otevřel zcela nový moderní závod s výrobní plochou 17.000 m2. V současné době má společnost 740 zaměstnanců a řadí se k pevným pilířům celého ENGEL Holdingu.

Společnost ENGEL Strojírenská spol. s r.o. nám představil Tomáš Procházka – vedoucí výroby a Martin Končok – vedoucí obchodního oddělení pro OEM zákazníky.

Tomáš Procházka – vedoucí výroby působící ve firmě 14 let.

Pane Procházko, kdy Vám ENGEL vstoupil do života?

Firmu ENGEL jsem poznal, když v Kaplici začínala s 20 lidmi. Od té doby uplynulo již 14 let a já polovinu tohoto času pracuji na pozici vedoucího výroby a jsem součástí managementu firmy. Dnes nás ve firmě pracuje 740 a stále se snažíme o další rozvoj a soustavně přibíráme další nové výzvy.

Čím se firma ENGEL zabývá?

ENGEL je jedním z největších dodavatelů vstřikovacích lisů na plast, náš dceřiný závod v Kaplici  podporuje růst koncernu dodávkami  jednotlivých plechových dílů, skříňových rozváděčů, celkových předmontovaných sestav nebo kompletních automatizačních strojů. S těmito produkty též konkurujeme na otevřeném trhu vlastním prodejem.

Ve firmě jste již čtrnáct let, to je poměrně dlouhá doba. Kde stále nacházíte nové impulzy pro Vaši další práci?

Mojí motivací pracovat u koncernu je neustálý rozvoj a změny. Koncernový vývoj na produktu jde mílovými kroky kupředu a žene tím pádem i nás k lepším a stabilnějším výkonům a hledání řešení. Naše podpora jako specialistů z výroby a konstrukce strojů se stala  součástí komplexních řešení dodávaných na míru zákazníkovi. Firma ENGEL si uvědomuje, že růst není jen o vývoji produktu, ale sází také na rozvoj personálu. Osobní rozvoj a osobnostní vyspělost jsou velkou mírou podporovány, ať už zaváděním různých technik štíhlé výroby, nebo připravovaným konceptem vzdělávání. Jsem pyšný na to,  co jsme za 14 let mého působení vybudovali, a pocit potřebnosti mě motivuje k přijímání dalších projektů a dosahování cílů.

Jak vidíte sebe a svůj tým v nejbližších měsících, letech?

Do budoucna bych se rád více soustředil na  procesní rozvoj a spolupráci s dodavateli, optimalizaci pracovišť, konkurenceschopnost v oblasti montážních sestav. Jsem přesvědčen, že „zlaté české ručičky“ skrývají velký potenciál, který je nutné umět v plné míře využít. V našem týmu vidím i velkou snahu kolegů pozorovat věci s nadhledem a koncepčně hledat různá řešení, jak problémy zvládat, a tím se i nadále motivovat. Inovace – ať už v oblasti produktu nebo v oblasti rozvoje lidí – musí být motorem každé prosperující společnosti, a to firmě ENGEL naším působením stále zajišťujeme a dodáváme. Proto je i naším firemním motem BE THE FIRST.

Martin Končok – vedoucí obchodního oddělení, jeden ze zakládajících členů ENGEL strojírenská spol. s r.o.

Stál jste u zrodu výrobního závodu ENGEL v ČR. Kdy firma otevřela svoje brány?

V ENGELu jsem od roku 2000 a jsem jedním z prvních dvou zaměstnanců, kteří byli u zrodu kaplického závodu. Postupně jsem se po mém krátkém působení na pozici strojního konstruktéra díky neustálým nově příchozím výzvám a úkolům dostal přes vedoucího výroby až k vedoucímu obchodního oddělení.

Co bylo tím nejtěžším při formování postavení ENGEL strojírenská?

Probíhalo to vcelku hladce. Samozřejmě bylo velmi důležité přesvědčit rakouské vedení, že celý záměr má smysl. Při podobných přeshraničních záměrech nenajdete podporu vždy a u všech. My jsme do toho ale dávali spoustu energie, bavilo nás to a obrovskou oporu a pomoc jsme měli v osobě pana Petra Stibora. Byl to v začátcích náš tehdejší jednatel, který nás vedl z Prahy, protože byl a stále samozřejmě i v současné době je, jednatelem velmi úspěšného prodejního a servisního zastoupení ENGEL v České Republice. Jemu patří velký dík, on nás vedl, učil a dával skvělé rady.

Je něco, co byste s odstupem času udělal jinak?

Vývoj byl celkem přirozený, výroba se přebírala postupně. Na co musíme být pyšní, je, že se nám v Kaplici podařilo vybudovat i konstrukční oddělení. Ne každá západní mateřská společnost toto dovolí a podporuje. V dnešní době máme 40 vlastních konstruktérů včetně programátorů. A právě v prostředí konstruktérů jsme tehdy měli více pracovat na integritě a předávání znalostí mezi techniky v Rakousku a u nás.

Od založení firmy jste výrobní prostory už několikrát rozšiřovali. Budete v tom pokračovat i do budoucna?

Úžasná otázka J. Projekt na rozšíření kaplického závodu o dalších 12.000 m2 se dokončuje a na konci roku 2017 nás čeká další stěhování, tentokrát v rámci objektu.

Jste vedoucí obchodního oddělení pro OEM zákazníky. Co si můžeme představit pod pojmem OEM?

Závod v Kaplici prostřednictvím OEM oddělení (Original Equipment Manufacturer) nabízí na externím trhu, tedy mimo ENGEL závody, elektrické rozvaděče, plechové díly a svařence, dopravníky a transportní techniku, které zapadají do jeho výrobních možností. Zákazníci z různých průmyslových oborů pak implementují tyto produkty do svých výrobních zařízení a prodávají je dále pod svou vlastní značkou.

Co pro Vás osobně práce v OEM sektoru znamená?

OEM strategie je pro mě nejen obrovská profesní, ale i osobní výzva a zkušenost. Jsem na pozici vedoucího obchodu pro externí zákazníky 6 let. Předtím jsem pracoval ve výrobě a vnímal vyráběný produkt převážně z pohledu výroby. Pohled ze strany prodeje je odlišný. Více vnímáte požadavky zákazníků, jejich vysoké nároky na kvalitu, citlivost na cenu, na přesnost dodávek, spolehlivost a komunikaci.

Obchodní aktivity jsou koordinovány Vaší centrálou nebo je to ve Vaší kompetenci?

OEM strategie vzešla z nejvyššího vedení v Rakousku v roce 2009, je ale jednoznačně v kompetenci ENGEL Kaplice. Do Rakouska reportujeme samozřejmě měsíční výsledky.

Kdo jsou vaši zákazníci?

OEM zákazníky máme v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Jsou to často nadnárodní společnosti velikosti ENGEL Austria. Spolupracujeme se společnostmi, které patří k lídrům ve výrobě strojů a zařízení převážně ve strojírenském a plastikářském průmyslu. A my usilujeme o to, abychom se u těchto zákazníků zapsali jako spolehlivý a dlouhodobý partner a dodavatel. Špičkových výsledků lze dosáhnout jedině na základě konfrontace s nejlepšími podniky. Spolupráce s těmito zákazníky Vás pak automaticky nutí k zvyšování vlastní výkonnosti a k udržování vysoké konkurenceschopnosti.

Co Vám spolupráce s těmito zákazníky přináší

Zákazník je zdrojem výroby, prodeje, konstrukce, strategie podniku. OEM prověřuje konkurenceschopnost kaplického závodu a hledání konkurenceschopnosti firmy je jednou z nejdůležitějších činností podniku. OEM strategie nesleduje přístup krátkodobého zisku, nýbrž pracuje na budování konkurenceschopné firmy se stoupající úrovní.

Jaké další přínosy OEM strategie shledáváte pro Váš další rozvoj?

Úspěšnost prosazení OEM produktů na externím trhu je z velké míry zrcadlem efektivnosti výroby kaplického závodu jako dodavatele pro vlastní mateřské rakouské závody. Plnění požadavků OEM zákazníků vás nutí k zamyšlení se nad vlastní efektivitou procesů, kvalitou spolupráce jednotlivých oddělení, rychlostí firemních procesů, dosaženou výkonností a konkurenceschopností.

Jaká je tedy přidaná hodnota OEM strategie pro kaplický závod?

OEM strategie je jednoznačně impulsem k dalšímu růstu a zvyšování výkonnosti. OEM poskytuje důležitý potenciál sebereflexe, podporuje kulturu týmové spolupráce, otevírá prostor pro inspiraci z externích zdrojů a nutí vnímat zrychlující se vývoj okolního prostředí. To vše jsou atributy, které společně s odhodláním dosáhnout skvělých výsledků posouvají výkonnost podniku na vyšší úroveň.

Co Vás osobně posouvá profesně dále?

Pocit zdravé bolesti a vůle ke konstruktivním řešením. Také prohlubování týmové spolupráce zvedá krůček po krůčku pomyslnou laťku výkonnosti mé i ostatních.

Vaše vytížení je časově náročné. Když si najdete chvíli volného času, jak ho trávíte?  

Potřebnou energii nabírám různými druhy aktivit, ale nemám zcela vyhraněnou činnost. Rád si něco přečtu, posedím s rodinou nebo partou dobrých lidí, jednou, dvakrát do roka vyrazíme do hor a zdoláme vrchol kolem čtyřtisícovky, běhám ½ maratony i maratony. V současné době se připravuji na ½ ironmana. Nesmím zapomenout ani na SAMBA akce. To jsou eventy, které Vás nabijou a inspirují na dlouhou dobu dopředu.

Máte motto, kterým se řídíte nejen v práci, ale i v osobním životě?

“Nic není tak motivující jako boj se silným protivníkem”. Ve smyslu nevzdat se, “bojovat” férově, učit se od něj a uznat jeho kvality a přednosti.

Řekněte našim čtenářům, jaká je podle Vás cesta k úspěchu?

Mám v sobě určitou víru. Co do toho dám, to se mi minimálně vrátí. Ať v pozitivním nebo negativním smyslu. Úspěch si musíte odpracovat, mít pokoru a skvělé lidi okolo sebe, se kterými vás to baví jak v práci, tak i ve chvílích volného času.

Text: Redakce

Foto: Archív



Partneři