Byzmag

Petr Myšák

Podnikat začal už v prvním roce na vysoké. Za rok zaměstnával své spolužáky a známé. Petr Myšák se vymyká běžnému stereotypu studenta ČVUT, na kterém vystudoval obor Web a multimédia. V loňském roce u něj došlo hned ke dvěma výrazným změnám. Narodila se mu dcera, a podnikání na volné noze vyměnil za agenturu. Jmenuje se NEXT VISION, specializuje se na internetový marketing, a také mu říká „táto“.

Letos získaná certifikace Google Partner na reklamní systémy Adwords a analýzy Google Analytics je už jen pomyslnou třešničkou na dortu. Proč se Petr pustil zrovna do internetového marketingu, co by poradil začínajícím podnikatelům, a jak relaxuje se dozvíte v našem rozhovoru.

Máte vystudovanou ČVUT obor Web a multimédia. Bylo to to zaměření, které jste chtěl původně studovat?

V podstatě ano. Už od dětství jsem měl blízko k počítačům. Můj táta s nimi pracoval ještě v době, kdy zabíraly celé pokoje, a nějaké to pécéčko jsme měli doma téměř od mého narození. Na střední škole mě pak zaujala tvorba webu. Klasické programování aplikací pro mě nebylo to pravé, a ani mě příliš nebavilo. Mnohem raději jsem pracoval s něčím, co šlo hned vidět, a tak jsem se dostal k tvorbě webu.  Obor Web a multimédia na ČVUT byl jen vyústěním celé situace.

Měl jste možnost i během studia pracovat na projektech vašeho zaměření?

Ano, právě během studia jsem s podnikáním začal. Myslím, že by si to měl vyzkoušet každý, protože jako student nepodstupujete téměř žádná rizika. Ale zpět k otázce. Hned v polovině prvního ročníku jsem si založil živnostenský list a webové stránky. Když si tak vzpomínám na dobu mého studia, mám pocit, že jsem vlastně více času pracoval, než studoval. Díky tomu, že byl studijní obor blízký mému podnikání, mohl jsem část prací pro zákazníky rovnou odevzdávat jako semestrální projekty. Většina vyučujících to chápala a alespoň se díky tomu dostalo do hodin více konkrétních příkladů z praxe.

Co bylo tím impulsem pracovat na volné noze?

Na konci střední školy jsem se seznámil se skupinou geeků, kteří spolu tvořili demoscénní klipy. Několik z nich zároveň podnikalo na volné noze v oblasti grafiky, programování a internetu. Zaujalo mě to. Myslím, že to byl jeden z hlavních impulsů. Od té doby jsem pak prakticky jen čekal na okamžik, kdy budu mít první poptávku, a šel jsem do toho také.

Každý začátek podnikání je těžký, s jakými úskalími jste se potýkal vy?

Samozřejmě, že ne vždy vyšlo všechno podle představ, ale obecně můžu říct, že se mi v podnikání dařilo už od počátku. Zároveň jsem měl citelnou podporu rodiny a kamarádů. Dělal jsem pouze to, co mě bavilo a ještě za to dostával na studentské poměry dost peněz. Hned od začátku podnikání mě to táhlo k internetovému marketingu. Pomocí nových vědomostí jsem se zároveň sám propagoval. Každou nově nabytou informaci jsem nejprve vyzkoušel na sobě, a až poté ji nabízel svým klientům.

Uvědomte si, že obsahem má být to, co chtějí zákazníci číst.

Jaký byl další mezník vašeho podnikání?

Zhruba po roce podnikání začalo zakázek najednou přibývat a já je nestíhal zpracovávat. Zároveň jsem klientům nechtěl říct, že nemám čas, a odmítnout je. Nerad odmítám výzvy. Proto jsem se rozhodl, že nabídnu práci svým spolužákům a známým. Od té doby jsem je začal brigádně zaměstnávat a postupně se přesouval z pozice realizátora k roli manažera. S tím přicházeli další zkušenosti a nové poznatky. Pokud chcete růst, myslím, že tohle je vcelku přirozený proces

Role manažera, na tu vás asi moc na ČVUT nepřipravovali, je to tak?

To tedy ne. Škola byla zaměřena na technickou stránku celé věci. Na výuku manažerských dovedností zde nebyl prostor. Získávám je hlavně praxí a sebevzděláváním. Rád se učím nové věci a nechávám se inspirovat od ostatních podnikatelů. Každý den se snažím alespoň hodinu věnovat osobnímu rozvoji. Hodně čtu, sleduji přednášky, chodím na školení a konference. Velká část mé rodiny jsou či byli učitelé, takže to vzdělávání jsem pravděpodobně zdědil.

Nepřemýšlel jste také o pořádání školení?

Momentálně to není cesta, kterou bych se chtěl ubírat. Čas od času předávám své znalosti formou konzultací nebo firemních školení, přičemž dbám na to, abychom školení připravili vždy na míru konkrétní firmě.  Nejvíce času teď věnuji rozvoji NEXT VISION. Internetový marketing je obor, který se mění neuvěřitelně rychle. Bez neustálého vzdělávání a sledování trendů totiž nemáte šanci odvést pro klienta kvalitní práci. A o to jde především.

Vrátíme se k vašemu podnikání. Jste zakladatelem NEXT VISION s.r.o. Jaké služby vaše firma nabízí?

Její hlavní činností je internetový marketing a reklama. Od toho se vše odvíjí. Protože mít web v dnešní době ještě nic neznamená. Pokud totiž neplní očekávané cíle, je k ničemu. A naší prací je, aby web očekávané cíle plnil. Dá se tak říct, že pomáháme firmám vydělat peníze s pomocí internetu.

Na internetovém trhu je spousta firem zabývajících se internetovým marketingem, čím se odlišujete od konkurence?

Na prvním místě bych určitě vypíchl naše zkušenosti. Jsme tým plný odborníků a nebojíme se použít všechny naše znalosti pro to, aby byl výsledek dokonalý.  Samozřejmě, že svým klientům nabízíme pro zákaznický přístup, ke každému projektu přistupujeme individuálně, jsme spolehliví a dodržujeme termíny. Ale to v dnešní době tvrdí téměř každý. Na internetu není problém najít firmu, která vám udělá web nebo reklamu. Důležité je ale, v jaké kvalitě, termínech a jaký pocit ze spolupráce budete mít. My odvádíme kvalitní práci, za kterou si stojíme. Velkou roli zde také hraje maximální zákaznický servis. Mnoho klientů s námi spolupracuje od prvních let, kdy jsem si založil ŽL. A to není v oboru marketingu zrovna obvyklé. Potřebujete něco v neděli večer? Pomůžeme!

Každou nově nabytou informaci jsem nejprve vyzkoušel na sobě, a až poté ji nabízel svým klientům.

Popište našim čtenářům, jaké příležitosti přináší v dnešní době internetový marketing?

Příležitosti jsou obrovské. Myslím, že nezasvěcený člověk si dokáže jen těžko představit, co je díky internetovému marketingu možné. Pro příklad uvedu, že pouze ze statistik internetového prodeje zboží je běžný nárůst prodeje až 20%. Je to nejvyšší tempo z pohledu české ekonomiky. Nůžky se ale rozevírají. Přitom v horních deseti procentech jsou firmy, které se velmi vzdalují ostatním. Internetový marketing je jedním ze stěžejních prvků. Rozhoduje o tom, jestli vás zákazník najde nebo nenajde. Jestli u vás nakoupí nebo nenakoupí. A také o tom, zda o vás řekne ostatním.

Co byste poradil začínajícím podnikatelům v oblasti internetového marketingu?

Zkoušejte a jděte na to pomalu. Začněte si testovat první kroky s malým rozpočtem, a v případě chybného rozhodnutí vás promrhané peníze nebudou tolik mrzet. Berte to jako hru. Učte se. A na co nesmíte určitě zapomenout je měření, nebo chcete-li vyhodnocování. Internet má tu krásnou vlastnost, že na něm mnoho věcí změříme. Pokud si na to sami netroufáte, najměte si odborníka. Ve výsledku vám to ušetří čas i peníze.

Zmínil jste měření. Co se dá v rámci internetového marketingu měřit?

Naprosto zásadní je pro vás informace, jestli vám daná marketingová aktivita vydělala více peněz, než vás stála. Neboli jaká je návratnost investice. Například u e-shopu je velmi žádoucí správně vyhodnotit, kolik vás jaká kampaň stála, a kolik tržeb vám přinesla. Nemusí to ale být jen e-shop. Můžete měřit počet poptávek z formuláře, počet kliknutí na odkaz, počet registrací a další. Když vyčleníte samostatné telefonní číslo na web, můžete rovněž zjistit počet telefonních poptávek z webových stránek. Zaměřte se na komplexní pohled nákupní cesty zákazníka a problematiku asistovaných konverzí. Zákazníkova cesta k objednávce není jednoduchá.

Co znamená cesta návštěvníka webu?

Vzpomeňte si na to, jak vypadal váš poslední nákup na internetu. Vsadil bych se, že jste neudělali impulzivní nákup z ničeho nic. Než na internetu něco objednáme, je to delší cesta. Zvlášť u něčeho dražšího zboží si to většinou hodně dlouho rozmýšlíme. Bavíme se s přáteli na Facebooku, brouzdáme po diskuzích, čteme recenze, a sledujeme videa. Ale to jsme už ve fázi, kdy víme, co přibližně chceme. Většina uživatelů internetu není v nákupním módu. Brouzdají po internetu, a podvědomě přitom vnímají související značky. Proto když některý z marketingových kanálů vynecháte, objednávky nemusí přijít. I tyto věci se ale dají změřit. Doporučuji přečíst si See-Think-Do-Care od Avinash Kaushik, který s tím ohromil celý Marketing festival.

Většina firem má internetové stránky, Google + a Facebookový profil, ale neumí s nimi pracovat, mají ho jen proto, že ho má každý. Kdyby vás oslovili, co byste jim poradil k efektivnímu využití těchto nástrojů?

Jsem hlavně proti názoru, aby firma používala nějaké nástroje jen proto, že to dělají ostatní. Tráví váš zaměstnanec několik hodin pracovní doby postováním příspěvků na sociální sítě? Proč to dělá, když vás jen jeho čas stojí peníze? Nechte ho raději domlouvat obchodní schůzky po telefonu, jestli vám to přinese zisk. Zásadní je u každého konkrétního případu zvolit vhodné marketingové kanály. Internetové stránky jsou většinou základním stavebním kamenem celého internetového marketingu. Na nich vše stojí a také padá. Je třeba si uvědomit, jaké cíle mají plnit, jací uživatelé mají na web chodit, a co budou hledat. Podle toho sestavme zákaznické scénáře, navrhneme vhodnou obsahovou a navigační strukturu. Zvláštní pozornost věnujeme obsahu. Obsah je to, proč na váš web zákazníci chodí. Měl by vyvolat zájem, vzbudit důvěryhodnost a jasně směřovat uživatele k akci. Uvědomte si, že obsahem má být to, co chtějí zákazníci číst. Poučte je, bavte je a vzdělávejte. A poté je směřujete na internetové stránky pomocí marketingu a reklamy.

Co byste mi poradil, když chci zvýšit návštěvnost svého webu?

Nejdříve bych se vás zeptal, k čemu vám to bude. Klást si za cíl zvýšit návštěvnost webu je často špatně. Jediné, co vám to ve většině případů přinese je jen dobrý pocit ze statistik. A ty vám účty nezaplatí. Pokud chcete zvýšit počet objednávek, tedy konverzí, je možné se vydat dvojí cestou. A to pomocí placené reklamy nebo neplacené propagace. Rozhodující je také v jakém poměru se vám dostává peněz a času. Placená vás bude stát více peněz a neplacená více času.

Hovoříte o placené a neplacené reklamě, co si pod tím máme představit?

Pod pojmem placená reklama si představte všechny inzertní kanály, za které po vás budou chtít peníze. Jsou to například reklamy ve vyhledávání Googlu, Seznamu, dále reklamní bannery, PR články, videa v obsahu po různých webech, magazínech a časopisech. Na druhou stranu je tu také neplacená propagace. Tu si do velké míry můžete udělat zdarma sami. Do ní spadá velká část obsahového marketingu, což je například budování profilu na sociálních sítích, psaní blogu, natáčení videí, nahrávání audio obsahu, optimalizace pro vyhledávače (SEO). Propagovat můžete zkrátka různě. Důležité je stavět strategii na míru přesně vaší společnosti, vašemu projektu a věnovat tomu maximální péči.

Jakou formou můžu přesně cílit na zákazníka?

Když bychom uvažovali například o cílení obsahové sítě Google reklam, máte možnost cílit podle lokality zákazníka, jeho zájmů, podle věku, pohlaví, podle zařízení ze kterého je připojen k internetu, podle webu na kterém reklama je, a tak dále. Možností je celá řada.

Jaké nástroje používáte při měření struktury zákazníků?

Drtivou většinu měření provádíme pomocí Google Analytics. Je to nejpoužívanější a nejpraktičtější nástroj a navíc je zcela zdarma. Dále používáme měřící nástroje z reklamních systémů či data z interních systémů klienta. Doporučuji všem firmám vytvořit si přesný demograficko - geografický profil nejlepších zákaznických skupin. Na takové zákaznické skupiny je pak nejefektivnější cílit své marketingové aktivity.

Můžete nám v bodech popsat, proč by se měly firmy zajímat o internetový marketing?

Především jde o to, že doba se neustále posouvá, vyvíjejí se nové technologie, a kdo dnes není na internetu, jakoby nebyl. Internetový marketing:

  • Lze měřit a vyhodnocovat
  • Je flexibilní. Můžete ho dělat v malém i velkém měřítku
  • Umožňuje okamžitě reagovat na nastalé změny

Často je reklama otravná, co dělat, aby ji návštěvník vnímal pozitivně?

Především si je třeba uvědomit, že reklama je pouze jednou složkou komunikačního mixu. Nefunguje vám reklama? A co podpora prodeje, přímý marketing, vztahy s veřejností? To všechno dotváří celkový obraz o vaší společnosti nebo produktu. Reklama má tu výhodu, že ji můžete cílit. Když mi budete zobrazovat reklamu na svatební šaty, bude mě to štvát. Ať bude reklama sebelepší, propracovaná a vkusná. Nejsem v situaci, kdy mě to zajímá. Když tu samou reklamu budete cílit na ženu před svatbou, naštvaná nebude a ještě si je u vás ráda objedná. Pak je samozřejmé, že lidé vnímají reklamu pozitivně.

Většina návštěvníků webu nenakoupí ihned, jsou nějaké možnosti, jak je oslovit znovu a připomenout se jim?

Samozřejmě že jsou. A je jich dokonce více. Od zákazníka můžete velice snadno získat jeho e-mailovou adresu. V rámci e-mailového newsletteru ho pak oslovíte. V jiném případě se může stát vaším fanouškem na sociální síti a až překročí jeho důvěra nějakou hranici, osloví vás. Další velmi populární možnost je remarketing.

Vaše firma se zabývá marketingem na webu. Co znamená pojem remarketing, můžete našim čtenářům říct, o co jde?

Remarketing je druh cílení marketingu na uživatele, kteří vás už odněkud znají. Už byli na vaše webu a zajímali se o vaše produkty. Pravděpodobně však odešli a nic nenakoupili. To udělá asi 99 % lidí. Jestliže na ně nemáte referenci, už se pravděpodobně nevrátí. Remarketing tohle mění a zákazníky k vám přitahuje zpět jako magnet. Představte si, že můžete cílit na uživatele, kteří nedokončili poslední krok objednávky vaší služby. Víte, o jakou službu měli zájem, reklamní systém vám zároveň dovolí zacílit podle věku a lokality. Tomu se poté říká cílená reklama.

To je opravdu přesné cílení. Kam to až může zajít?

Jsem toho názoru, že technologicky není problém vám přehrávat na míru vytvořené elektronické billboardy u silnice. Systém podle vašeho mobilního telefonu pozná, že jste v blízkosti, spáruje vás s daty ze systému a billboard vás osloví s reklamou. Mohl by vám například připomenout koupení růže u nejbližší benzínky, protože jste včera hledal na počítači dárek manželce. Otázkou už pak není technické řešení, ale spíše ochrana soukromí.

Jste Google Partner, co vám to přináší?

Google Partners jsou certifikované online marketingové agentury, kterým Google důvěřuje. Je to od něj vlastně takové gesto a garance. Google nás mezi prvními upozorňuje na chystané novinky a pořádá vzdělávací akce. Nedávno jsem zrovna byl na jeho školení video reklam.

Máte i jiné projekty mimo společnost Next Vision?

Provozuji dva systémy na prodej reklamních článků. Jedním je clanek.cz a druhým linkmonitor.cz. Fungují na principu zprostředkování nabídky a poptávky po placených článcích a recenzích. Představte si, že jste firma, která chce podpořit novou produktovou řadu. Lidé ji neznají, nehledají ji a nemají v ní důvěru. Přes tyto systémy můžete oslovit oborové internetové magazíny a blogy. Ty vám napíší placené recenze a umístí je na svoje weby. Vy tím získáte publicitu, a také zpětné odkazy podporující lepší pozice ve vyhledávačích.

Jste velice vytížený, ale přesto musíte někdy relaxovat. U čeho si nejlépe vyčistíte hlavu?

Nejvíce si vyčistím hlavu při sportu. Zbožňuji outdoorové aktivity, a mou velkou zálibou jsou hory. V létě děláme horolezectví a turistiku, v zimě skialpinismus. Rád běhám v nádherném okolí Chocně, a jsem moc rád, když si můžu užívat čas s rodinou - zvlášť s naší půlroční dcerou.

Jaký je váš recept na úspěch?

V první řadě by si měl člověk ujasnit, co pro něj úspěch znamená. Pro někoho je to seberealizace v podnikání, pro jiného jsou to vztahy, koníčky, nebo jejich kombinace. Pro mě je podnikání jednou z priorit. Mám opravdu rád to, co dělám a užívám si to. Rád přijímám výzvy a hledám nové možnosti. Zároveň nezapomínám dobíjet baterky s rodinou, kamarády nebo při sportu. Dlouhodobé zapřažení bez odpočinku je neefektivní. A jaký je ten recept? Člověk se občas musí kousnout a jít si za svým, i když to vždycky není snadné. Důležité je nepolevit a makat na sobě. Úspěch přijde s dřinou.

 

Text: Redakce

Foto: Archív



Partneři