Byzmag

Jak si ulehčit podnikání v zahraničí?

Jak si ulehčit podnikání v zahraničí? Vždycky počítejte s něčím nečekaným, třeba s příspěvky na zimní bundy zaměstnanců

Jiný kraj, jiný mrav. Toto známé přísloví platí i pro každého podnikatele, který se rozhodne rozjet svůj business v zahraničí. Jiné zákony, odlišná kultura, zvyklosti a jazyk vám můžou značně zkomplikovat cestu k úspěšnému podnikání v cizině. Existují však způsoby, jak se některým problémům vyhnout a vstup na zahraniční trh si tak ulehčit. O své zkušenosti se podělilo několik podnikatelů na panelové diskusi JIC Open Day.

1. Lokální právník

Předtím, než vůbec začnete v cizí zemi podnikat, je vhodné se podrobně seznámit s právními náležitostmi. „Je dobré od začátku investovat do lokálních právníků, aby připravili pracovní smlouvy a stejně tak s nimi konzultovat případně ukončení pracovního poměru lokalních zaměstnanců. Může to totiž pomoci se buďto úplně vyhnout případným soudům ze strany bývalých zaměstnanců, nebo alespoň mít dostatek podkladů pro soudní řízení,“ popisuje Chief Sales Officer společnosti Y Soft Lukáš Maňásek.

2. Zjistěte si co nejvíce informací

Štěstí přeje připraveným. A při rozjíždění businessu v zahraničí to platí dvojnásob. „Pokud jdete na cizí trh, zjistěte si všechno, co dokážete. Od konkurence, legislativy, přes národní zvyklosti až po chování zákazníka. Čím více informací máte, tím lépe se vám bude rozhodovat. A třeba se nakonec rozhodnete do dané země nejít,“ upozorňuje zakladatel firmy Cígler Software Martin Cígler.

3. Čecha na pobočku

Co je pro jednu zemi samozřejmostí, pro druhou být nemusí. Například pracovat za měsíční výplatu. „Založili jsme pobočku v Rusku a chtěli jsme na ni dosadit někoho místního. Vytipovali jsme si jednoho z partnerů a stanovili ho šéfem. Po nějaké době jsme zjistili, že měsíční plat pro něj znamená to, že chodí denně do práce. Neznamenalo to ale, že bude odvádět výsledky, tedy pracovat,“ popisuje zakladatel firmy Lifetech Jiří Dřímal. Doporučuje proto dosazovat na zahraniční pobočky někoho z vlastního týmu. „Především pokud chcete podnikat v Rusku nebo na Ukrajině, tak tam musí být od začátku Čech, který má stejnou kulturu jako vy, kterému můžete věřit a který vám bude podávat denní reporty,“ upozorňuje Dřímal.

4. Vstup na historicky spřízněný trh

Nakolik bude váš vstup na cizí trh bez úskalí, ovlivňuje i historie, kterou mají dané státy společnou. To platí například pro podnikání na Slovensku. „Pokud vstoupíte na trh, který je s vámi historicky spojený, velmi vám to usnadní praxi. I když se legislativy v Česku a na Slovensku postupně začaly odlišovat, dá se očekávat, že po stránce businessu to bude fungovat i teď, po dvaceti nebo třiceti letech,“ říká Cígler.

5. Vždycky očekávejte problémy

Podle Cíglera byste se taktéž měli připravit na to, že na každém trhu vznikne problém, který jste nečekali. „Vždycky budete řešit něco, co nikde jinde nebylo,“ zdůrazňuje. S tím souhlasí také Maňásek. „Chtěli jsme pozvat zaměstnance ze Singapuru na naši českou centrálu. Řekli nám, že pokud po nich chceme, aby přijeli ze třicetistupňového Singapuru do Evropy, požadují příspěvek na teplé oblečení, protože nemají zimní bundu,“ popisuje Maňásek.

Říkáte si teď, že si vstup na zahraniční trh přece jenom rozmyslíte? „Pokud je váš produkt uplatnitelný i mimo zahraničí, to znamená, že nevlastníte například hotel a nejste tak vázaní na konkrétní místo, běžte s ním ven. Jinak se stane, že vejde někdo dovnitř a smete vás. Takže pokud si myslíte, že v zahraničí můžete konkurovat, neváhejte a běžte do toho,“ dodává Cígler.

Celou panelovou diskuzi, která byla vyvrcholením letošního JIC Open Day 2016, najdete na YouTube kanále JIC.

Zajímají vás další podnikatelská témata?

Přijďte na JIC Open Day 2017, který se bude konat 24. května v prostorách budovy JIC na Purkyňově 127. Zájemci v jednotlivých přednáškách programu zjistí, kde sehnat peníze na rozjezd podnikání, jak využít moderní technologie nebo nahlédnout do pravděpodobné budoucnosti Brna a celého kraje. Lákadlem pro kutily může být také možnost prohlédnout si první digitální dílnu v Brně, ve které jsou veřejnosti k dispozici 3D tiskárny, minipočítače nebo laserové řezačky, s jejíchž pomocí si zájemce může vyrobit třeba malého domácího robůtka. Vyvrcholením bude opět panelová diskuze jihomoravských podnikatelů na téma podnikatelských překážek. Úspěšní podnikatelé představí nástrahy, kterým čelili, i způsoby, jak je překonali.



Partneři