Byzmag

Petr Pavlacký

S létem jsme se už nadobro rozloučili, ale proč si ho trochu nepřipomenout? Jaké nezapomenutelné zážitky vám toto léto přineslo? Nechávali jste se opíjet hvězdami na noční obloze, pozorovali hrochy v Africe nebo snad opakovaně padali do Propasti v Aqualandu Moravia? Jaké to je řídit jeden z největších a nemodernějších akvaparků v Evropě? Seznamte se s Petrem Pavlackým, generálním ředitelem Aqualandu Moravia v Pasohlávkách, jehož srdce pro vodu a vodní radovánky doslova bije. Nechte se inspirovat příběhem tohoto muže, který se jen tak nějakého neúspěchu nezalekne. Když vám za to určitá věc stojí, nebojte se zkusit to znovu a ještě znovu, ono to nakonec vyjde, stačí si jen věřit.

Jak jste se dostal ke křeslu generálního ředitele Aqualandu Moravia? 

Mám stejnou židli, jako všichni ostatní v Aqualandu. Ale teď vážně. Vysokou školu jsem kdysi dávno kvůli své hlouposti nedodělal. Tak mi nezbylo nic jiného než se chopit tvrdé práce. Jako správný Jihomoravan jsem s radostí sledoval vznik Aqualandu Moravia. A protože mám zkušenosti z cestovního ruchu, dvakrát jsem sem zkoušel poslat životopis. Jednou ještě před otevřením, pak asi měsíc poté. Bohužel mi tehdy nikdo neodpověděl. Až půl roku nato jsem se ucházel o jiné místo v akvaparku, které tehdy inzerovali. Na to výběrové řízení si pamatuji dodnes. Bylo nejdelší, co jsem kdy zažil, a na jeho konci jsem se dozvěděl, že místo získal někdo jiný. Ale zároveň jsem dostal nabídku řídit obchod a marketing parku. Byla to obrovská výzva a z této pozice už to pak byl jen krůček, abych se nakonec stal ředitelem, který odpovídá za chod celého akvaparku. Mám štěstí, že to pro mě není práce, ale záležitost srdce. To by se však nestalo, kdybych nedostal důvěru od investora. 

V srpnu to byly tři roky, co Aqualand Moravia otevřel. S jakými výzvami jste se za tu dobu museli vypořádat? 

Zvláště ze začátku mnoho věcí zde vznikalo živelně. Až později přišla potřeba dát všemu jasný řád tak, abychom stabilně poskytovali kvalitní služby a v celém obrovském areálu plnili očekávání všech zákazníků. Je až neuvěřitelné, jak se Aqualand chová opravdu jako živý organismus. Také proto, že za tři roky od otevření jsme se pořádně rozrostli. Nedávno mi ukazoval kolega fotografii venkovního areálu pořízenou těsně po otevření parku. Na ní už sice jsou zachycené naše dvě stěžejní venkovní gigantické atrakce Abyss a Boomerango, ovšem obložené osuškami návštěvníků, na kterých se opalovali bez možnosti schovat se ve stínu. Dnes, když se projdu areálem, kochám se stovkami slunečníků, tisíci lehátek, venkovními restauracemi, novou VIP zónou s masážemi nebo hotelem s kapacitou přes sto lůžek, který jsme letos v bezprostřední blízkosti parku otevřeli. Rozsah zážitků se neskutečně rozšířil. Na atrakci se můžete nechat vyfotit nebo si koupit plavky v našem obchodě. Ve wellness můžete navštívit příjemný bar. A zákazníci velmi oceňují, že jsme letos v létě otevřeli již druhý vodní bar, tentokrát venkovní. Drink tak návštěvníci dostávají rovnou do bazénu s krásným výhledem na Pálavu. A to nemluvím o vylepšeních v zázemí parku, kam běžný návštěvník vidět nemůže. Ty jsou ale neméně důležité. Není nic horšího, než když vám uprostřed hlavní sezóny některé z klíčových technologií, kterými je akvapark doslova prorostlý, vypoví službu. 

Bylo vybudování ubytování u akvaparku ve vašem plánu již od samého počátku, nebo jste reagovali až na poptávku návštěvníků Aqualandu, kteří sem cestují z dálky? 

Plán na hotelový komplex existoval od začátku. První roky provozu navíc jasně ukázaly, že nápad nemá zůstat jen na papíře. Byl to doslova kus skládačky, který nám chyběl. Dnes, po pár měsících provozu, mohu říct, že o ubytování u nás je obrovský zájem. Dali jsme si na něm také dost záležet. Podobnou kategorii ubytování na jižní Moravě turisté až tak často nenajdou. A to ještě hned vedle parku, takže zároveň s ubytováním od nás návštěvník získává neomezený volný vstup do Aqualandu. Přesto jsou naše plány ještě o poznání smělejší. 

Čím dalším tedy ještě plánujete zákazníky překvapit? 

Zrovna jsme dokončili studii dostavby další části parku. Máme na ni vyhrazený přilehlý pozemek. Teď se do práce vrhnou projektanti. A troufnu si říct, že pokud někdo dnes nepovažuje Aqualand Moravia za nejmodernější areál svého druhu s největším množstvím služeb široko daleko, tak právě dostavbou parku ho přesvědčíme. Nabídneme atrakce světového formátu. Pro mě to bude pomyslná nejvyšší meta. 

Co říkáte na čínskou investici do plánovaného lázeňského střediska v Pasohlávkách? Jakým způsobem si myslíte, že to ovlivní Aqualand Moravia? 

Možná vás překvapím, ale neříkám na to zatím nic. Byť se nacházíme kousek od plánovaných lázní, informací máme poměrně málo. Navíc je vše teprve v takové fázi, že může ještě nastat řada změn. Pokud vedle nás skutečně vznikne léčebné lázeňské zařízení pro samoplátce, jako naši konkurenci to rozhodně nevnímám. My se jasně orientujeme na pole zábavy. Naopak jsem rád, že do Pasohlávek může přijít nový silný investor, z čehož bychom pak těžili i my. Asi tak, jak teď mnoho podnikatelů v okolí těží z naší přítomnosti. 

Jak se snažíte Aqualand dále zlepšovat? 

Jen za minulý rok nás navštívilo přes 700 tisíc návštěvníků.

Samozřejmě je v takovém množství lidí těžké strefit se do očekávání všech. Snažíme se tak dávat návštěvníkům co nejširší možnost výběru a jsem přesvědčený, že většina z nich odjíždí spokojená. Ale to nám nestačí. Bereme velmi vážně veškeré připomínky návštěvníků. Pečlivě sledujeme reakce na naší facebookové stránce. Přímo v areálu navíc stojí tří dotazníkové terminály. Možná to někoho překvapí, ale není to jen nějaká formalita. Když s jejich pomocí návštěvník odešle podnět, ten okamžitě putuje rovnou do telefonů všech manažerů a ti připomínku okamžitě řeší. Když se dozvíme, že host měl přesolenou polévku, hned to někdo do kuchyně běží prověřit. Někdy je to ale složité. Třeba když si v jeden moment přijde stěžovat drobná slečna, že máme v bazénu zimu, a do toho se přiřítí další návštěvník hromotluk, že mu tu je všude teplo. Ale i s tím si musíme poradit. Třeba oba nasměrovat do jiné zóny Aqualandu. Jen perfektní zařízení a široká nabídka akvaparku ovšem nestačí. Dalším klíčovým dílkem jsou zaměstnanci. Musejí chápat, že náš návštěvník k nám jde zcela vypnout. Musejí být trpěliví. A musejí mít svoji práci rádi. 

Aqualand Moravia je největším a nejnovějším akvaparkem nejen v České republice, ale také v řadě dalších zemí Evropy. Čím vším je ještě Aqualand Moravia tím nej? 

Například jsme výjimeční naší vodou. Ne tou z jezera, kterou též čerpáme, ale tou geotermální, kterou nám dodává místní vrt až z hloubky 1,3 kilometru. Málokdo ví, že se jedná o druhý nejsilnější sirný pramen v Česku. Svou kvalitou předčí nejedny lázně – jeho voda má blahodárný vliv na lidský organizmus a potlačuje nejrůznější potíže. A zkuste se příjemně uvelebit na lehátku a kochat se výhledem na krajinu, jakou nikde jinde nenajdete. Pálava je famózní. Krom Aqualandu se navíc najde tisíc dalších důvodů, proč jižní Moravu navštívit. 

Jak divoký je každodenní koloběh Aqualandu Moravia? 

Akvapark se nikdy neukládá ke spánku.

Jen co odejdou poslední návštěvníci, nastupuje noční směna, která celý rozsáhlý areál začne cídit a opravovat, což za běžného provozu udělat nemůžeme. V noci se tu tak pohybuje klidně i 20 našich pracovníků a mnohdy i nespočet zaměstnanců našich dodavatelských či servisních firem. A sotva přejde noc, nastupuje ranní směna. Kuchyně vaří, doplňuje se zboží, kontroluje se práce odvedená v noci. Vše má svůj přesný harmonogram a řád. Půl hodiny před otevřením parku se též na společné poradě setkají vedoucí všech jednotlivých úseků s manažerem dne. Ten tu musí být po celou provozní dobu. Proto máme dva, kteří se střídají. Vyslechnou si, jak jsou jednotlivá oddělení připravená či zda nás daný den čeká nějaká předpokládaná mimořádnost v provozu, a domlouvají se poslední úpravy tak, abychom v devět ráno mohli s klidným svědomím vpustit tisíce lidí do perfektně připraveného areálu. 

Kolik zaměstnanců se podílí na provozu Aqualandu? A jak se toto číslo mění v letní sezóně? 

Aqualand Moravia má přes 80 stálých pracovníků a zhruba 150 pracovníků na dohodu, takzvaných brigádníků. V letním období máme brigádníků asi 500. Takže ten rozdíl je dost významný. Je to dáno tím, že máme v provozu venkovní areál o rozloze 5 hektarů, což jsou další bazény, gastro provozy, a o ty se musí někdo starat. 

Na kolik vás vyjde měsíční provoz? 

Samozřejmě jako v každé jiné firmě. Máme část nákladů, které jsou fixní, a musíme je vynaložit bez ohledu na návštěvnost. A pak jsou náklady variabilní. Tím pádem jsou samozřejmě velké výkyvy dle sezónnosti. Náklady pak mohou činit miliony, ale i desítky milionů každý měsíc. 

Máte přehled o tom, jaké procento představují zahraniční návštěvníci a z jakých zemí jich jezdí nejvíce? 

Na vše děláme poměrně přesné statistiky. Z každé desítky návštěvníků je šest z Česka, dva ze Slovenska a dva z Rakouska. Vždyť z Bratislavy či Vídně je to k nám lehce přes hodinu cesty. A samozřejmě pro Slováky, a zvlášť Rakušany jsou české ceny velmi příznivé. Jednotky procent tvoří návštěvníci z Polska, Německa a dalších zemí. 

Bez čeho nebo koho si neumíte představit, že byste funkci zvládal? 

Nemám pracovní dobu, musím být k dispozici de facto non stop. Ale to znají ředitelé řady podniků. Jsem placený za to, abych dokázal vyřešit problém, i když nejsem v práci. Ideální je ale vychovat si takové zaměstnance, kteří potíž umějí vyřešit, poradit si. Aqualand mi neuvěřitelným způsobem přirostl k srdci. Není to zřejmě ideální stav, v jakém by měl profesionální manažer být, nicméně já si na tom zakládám. Někdy se rozhoduji podle čísel, někdy ale podle toho, jak prostě cítím, že sem daná věc patří nebo nepatří. Největší radost zažívám, když se jdu podívat do areálu a vidím, jak děláme návštěvníky šťastnými. Takže postupnou úvahou na vaši otázku je odpověď, že to jsou právě bavící se lidé v našem Aqualandu. Je to pro mě signál, že to co dělám já a kolegové, děláme správně. 

Existuje v Aqualandu atrakce, na kterou byste vy osobně nikdy nevlezl? Jakou máte naopak nejraději? 

Tak pokud pominu atrakce pro naše nejmenší návštěvníky, tak jsem u nás vyzkoušel všechny. Ono ani není moc radno se mnou navštívit jiný akvapark, protože se nezastavíte. Vše musím otestovat. I ty nejšílenější z atrakcí. Z našich mám nejradši Abyss, česky Propast. Je to obrovské monstrum a ten pocit, když stojíte nahoře na věži a vidíte, co vás čeká, je úžasný. 

A jak odpočíváte? 

Miluji akvaparky, ale v nich si prostě neodpočinu. V tom našem vůbec ne, protože pořád sledujete, co by se dalo ještě vylepšit. A jinde zase sledujete, jak to chodí u konkurence. Takže pro mě je ten největší relax vydat se do přírody, ideálně na horské kolo, což je moje srdcovka. 

Co stojí za Vaším úspěchem? 

Bez vytrvalosti to prostě nejde. Člověk může být génius, ale někdy je nezbytné se prostě tvrdě zapřít. A roli v životě vždycky hraje i shoda šťastných okolností. Už jste někdy v životě zažili proces, který byl jen stoprocentně racionální a nesehrála ani trošku roli náhoda? A třetí důležitý atribut je pro mě férovost. A to i k sobě samému. Bez té to dříve nebo později stejně někde praskne, proč se tedy zbytečně trápit. Já díky téhle kombinaci získal práci, o které mohu skutečně říci, že jí mám opravdu hodně rád. 

Text: Jana Albrechtová 

Foto: Archiv



Partneři