Byzmag

Jana Lžičařová

Od roku 2007, kdy trávila čas na mateřské dovolené, se Jana Lžičařová začala rozhlížet po své další seberealizaci. Rozhodla se pro personalistiku. Práci, kterou může dělat z domova a udržet si relativně volnou pracovní dobu. Nyní samostatně podniká, vede svoji firmu PARTNER 4 JOB a souběžně zvládá péči o dvě děti.

Co vás přivedlo k personalistice?

Tento obor mě vždy lákal. Příležitost vyzkoušet si personalistiku se mi naskytla zhruba před devíti lety na mateřské dovolené, kdy jsem hledala možnost zaměstnání částečně z domova s volnou pracovní dobou. Tato příležitost přišla poměrně rychle a začala jsem se tak učit pro mě zcela nový obor.

Jaké vzdělání, praxi a zkušenosti potřebuje personalista mít?

Samozřejmě existuje několik zákonných povinností, které musíte dodržovat. Ovšem pro mě je nejdůležitější znát o svém klientovi a pozici co nejvíce informací, komunikovat ideálně s nadřízenými dané pozice. Důležitá je správná intuice a s ní související umění zařazovat lidi do pozic, které jim nejlépe sedí. Dělá mi velkou radost, když vím, že jsou bývalí kandidáti v zaměstnání spokojeni. A stejně tak i klienti. Ale aby v tom byl personalista úspěšný, vyžaduje to léta praxe, stejně jako v každém jiném oboru.

Když chcete být na volné noze, potřebuje něco víc?

Určitě není klišé, když řeknu, že pokud vás práce naplňuje a baví, je to ten správný recept na nezávislost. O to je pak úspěch sladší. Samozřejmě je zapotřebí i trocha „odvahy“. Přece jen je pro většinu lidí jistější být zaměstnaný a dostávat pravidelný příjem. Pokud pracujete na volné noze, tuto jistotu nemáte.

Jakým směrem se aktuálně zaměřujete, co je vaše specializace?

Nejvíce se zaměřuji na pozice ve středním managementu pro mezinárodní, ale i české společnosti působící v mnoha oborech – obchod, strojírenství, IT, stavebnictví, finance a další.

Jak obvykle postupujete při výběru vhodných kandidátů na požadovanou pozici?

Pokud je to možné, nabídnu klientovi několik potenciálních kandidátů, u kterých jsme přesvědčena, že nejlépe splňují požadavky na danou pozici a do dané společnosti osobnostně zapadají. Mé osobní pohovory s kandidáty jsou velice neformální, rozhovor se přirozeně vyvíjí, a občas se dozvídám i jiné než pracovní záležitosti. Třeba jednou jsme se při rozhovoru dostali až ke sběru trilobitů a díky tomu má dnes můj manžel od jednoho z mých kandidátů unikát starý přes 500 milionů let a kus meteoritu. Pohovory trvají i dvě hodiny, ale snažím se každého kandidáta poznat co nejlépe a zatím se mi to vyplácí. Konečný výběr je samozřejmě na klientovi.

Jaká je podle vás aktuální situace na trhu práce a kam dál se vyvíjí?

Není tajemstvím, že situace na trhu práce je vzhledem k růstu ekonomiky složitější. Neznám společnost, která by tvrdila, že má dostatek kvalifikovaných zaměstnanců. A nejsou žádné náznaky, že by se situace měla v dohledné době změnit.

Ve kterých oborech je po zaměstnancích největší poptávka?

V této chvíli potřebují firmy sehnat kvalitní spolupracovníky téměř ve všech oborech. V minulosti se jednalo především o obor informačních technologií, dnes už není jednoduché obsadit v podstatě kterékoliv pozice.

Které pozice se obtížně obsazují a proč?

Nejkritičtější situace je v technických oborech a to z důvodu specifických požadavků na konkrétní pozice. O tyto lidi je skutečně velký zájem a jak jsem se nedávno dočetla, na jednoho absolvujícího studenta čekají i čtyři potenciální zaměstnavatelé.

Kolik času v průměru zabere nalezení vhodného uchazeče?

To je velice individuální. Vždy záleží na dané pozici. Například u administrativních pozic bývá výběrové řízení podstatně kratší než právě u již zmíněných technických pozic, kde u některých společností bývá výběrové řízení takový nekonečný příběh, zvláště když na danou pozici hledají i více kandidátů. Průměrně je to měsíc až dva.

Na co se musí připravit kandidáti na pozice, pokud chtějí uspět?

U každého klienta probíhá výběrové řízení trochu jinak. Snažím se proto každému uchazeči poradit na co se připravit, co ho čeká. Důležitá je určitě motivace, přirozenost, zdravé sebevědomí, odhodlanost. Já se snažím spolupracovat se společnostmi, kde vím, že se ke svým zaměstnancům chovají skvěle a naopak, snažím se do takové společnosti dosazovat i obdobně smýšlející pracovníky. Takže win-win scenario.

Na čem jejich úsilí nejčastěji ztroskotává?

Je to různé, může to být přílišnou snahou uspět, nebo nesouladem mezi novými kolegy. Stejně jako v životě – někdy to prostě nevyjde.

Bývají součástí výběrových řízení i psychologické testy?

U každé společnosti je to individuální. Někde výběrové řízení probíhá i několik měsíců včetně psychologických testů, jazykových testů a případové studie, ale mám i klienty, kde „stačí“ jeden osobní pohovor a je rozhodnuto. Vždy záleží na klientovi, kterou cestu zvolí.

Daří se vám vyjednat pro uchazeče o pracovní pozice i jiné než obvyklé smluvní podmínky? Je o taková specifika zájem?

To se děje poměrně často. Z mého pohledu je každý člověk originál a díky individuálnímu přístupu s ním takto i zacházíme. A s klienty, kteří takto ke svým potenciálním zaměstnancům přistupují, je skvělé pracovat. U některých společností je ale nabídka dána a není možné dále vyjednávat, což je dle mého názoru velká škoda, protože společnosti tak často přicházejí o kvalitní lidi.

V jakém směru vás vaše práce rozvíjí a posouvá?

Zaměstnání, které dělám, mě velice baví. Každý den komunikuji s jinými lidmi. Hledám různé profese pro různé společnosti. Vždy je pro mě tak trochu výzva pozici úspěšně obsadit.

Co je ve vašem oboru důležité pro úspěch a získání nových klientů?

V oboru, kterému se věnuji, je samozřejmě velká konkurence. Snažím se ke svým klientům přistupovat velmi přátelsky, ale zároveň profesionálně. Hledám pro ně nejvhodnější kandidáty a nezatěžuji je „zbytečnými“ životopisy, jen abych ukázala, že jsem aktivní. Jednám s nimi na rovinu a zatím se mi tento přístup vyplácí. Musí to také mezi mnou a klienty fungovat „chemicky“, což je pro mě velice důležité. Pokud by tomu tak nebylo, nedovedu si takovou spolupráci představit. Získávání klientů je náročné stejně jako ve všech jiných oborech. Na začátku svého podnikání jsem si klientelu musela vybudovat sama, dnes se snažím o získávání nových klientů přes kontakty či doporučení. Vzhledem k tomu, že pracuji sama za sebe, není v tuto chvíli mým cílem mít velký počet zákazníků, ale dělat svoji práci dobře.

Čelíte někdy tlakům velkých agentur?

Již několikrát jsem u svých klientů ve výběrovém řízení porazila velké personální agentury, takže si nemyslím, že je to výlučně o velikosti a jménu agentury. Ale také už se mi stalo, že jsem byla odmítnuta právě proto, že nejsem velká agentura. Nehroutím se z toho a jdu dál.

Máte spolupracovníky? Případně máte v plánu do budoucna budovat tým?

V tuto chvíli jsem spokojena s tím, jak to je, a nemám tedy potřebu spolupracovníků. Uvidím, co přinese budoucnost.

Jak kombinujete jako matka dvou dětí pracovní a osobní život?

Zatím se mi pracovní a rodinný život daří kombinovat celkem dobře. Přes den se věnuji práci, později odpoledne rodině. Pokud pracujete na volné noze, nemáte dovolenou, kde byste nepracovala, čemuž občas děti nerozumí, ale na druhou stranu jsem, jak se říká, pánem svého času.

S jakým přístupem či podporou jste se setkala od svého partnera? Ne každý manžel podporuje svoji ženu v profesních ambicích.

Podnikání byl vlastně nápad mého manžela. Viděl, že jsem v předchozím zaměstnání byla čím dál tím méně spokojena. Nebylo to lehké rozhodnutí, ale protože mě tento obor velmi baví a chtěla jsem v něm i nadále pokračovat, rozhodla jsem se jít svou vlastní cestou.

Děkuji za rozhovor.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Lenka Hatašová www.lenkahatasova.com

Vytvořeno ve spolupráci:

PARTNER 4 JOB www.partner4job.cz

Designhotel Elephant Prague www.hotel-elephant.cz 

Grandior Hotel Prague www.hotel-grandior.cz 

Le Hotels Group www.le-hotels.cz

Korektura textu: Vladana Hallová

Produkce: Michaela Lejsková

Publisher: Profesní magazín Best of www.ibestof.cz



Partneři