#Lidé a projekty

Filip Hajdík - LAKOVNA HAJDÍK s.r.o.

Redakce1.11.2016

Pořádně živo je v jedné z budov v Průmyslovém areálu v Jablůnce u Vsetína. Zaměstnanci společnosti LAKOVNA HAJDÍK s. r. o. tam v letošním roce dokončili vysoce moderní výrobní robotické linky. Celkem třetí, kterou v jablůnecké firmě, zabývající se povrchovými úpravami za pomoci mokrého lakování, využívají. Pro společnost je to další krok k celkovému rozvoji. Už dnes je podnik s více než 200 zaměstnanci největší zákaznickou lakovnou v České republice a jednou z největších v Evropě.

Filip Hajdík - LAKOVNA HAJDÍK s.r.o. 4 fotografie ve fotogalerii

Čas na rozhovor si pro nás udělal generální ředitel LAKOVNY HAJDÍK Filip Hajdík.

Jaké byly počátky vzniku společnosti LAKOVNA HAJDÍK?

Navázali jsme na živnost mého otce Milana, který v roce 1989 začal provozovat malou autolakovničku s pár zaměstnanci. Otec ale neměl ambici vytvořit nějaký velký podnik. To až v roce 2007 jsme došli k rozhodnutí, že se pustíme do velkorysejších projektů a rozjedeme větší obchody. Měli jsme jasný koncept, ale cesta k tomuto druhu podnikání nebyla jednoduchá.  Úmyslně jsme však zvolili způsob nejsložitějších technologií, kde je potřeba velmi dobré know-how, hledali jsme ty nejnáročnější zákazníky. Na jednu stranu to byla velká výzva, ale později nám to přineslo značné výhody, protože jsme se dostali tak daleko, že kdokoliv bude mít velmi těžké nám konkurovat.

Měli jsme jasný koncept, ale cesta k tomuto druhu podnikání nebyla jednoduchá

Jaké byly Vaše začátky ve finančním ohledu?

Je jasné, že jsme si na začátku našeho podnikání museli značné množství financí vypůjčit z cizích zdrojů, přesto jsme se rozhodli riskovat, protože jsme si byli jisti, že víme, co chceme. A firma se skutečně začala úspěšně rozvíjet. Navzdory tomu, že v letech, kdy jsme začínali, přišla ekonomická krize. Ale dovedli jsme se přizpůsobit a celá ta situace nás posílila.

V čem tkví úspěch Vašeho podnikání?

To, že se naše společnost dynamicky rozvíjí a daří se jí na našem i zahraničním trhu, přičítám samotnému předmětu našeho podnikání. Skoro všechno je lakované: od aut, strojů, vlaků až po vybavení domů. Další klíčovou věcí je houževnatost – schopnost překonat problémy a důsledně jít za tím, co je naplánované. Nesmí chybět dobrá firemní kultura. I proto jsme získali řadu významných domácích i zahraničních zakázek. Podnik upravuje komponenty do vlaků, autobusů i automobilů, ale i mnohé další výrobky. Má svou vlastní vývojovou laboratoř, kde ve spolupráci se zákazníky zlepšují technologie i know-how.

LAKOVNA HAJDÍK provozuje i vlastní lakýrnickou školu. Vyplatí se Vám investovat čas i prostředky do vyškolování zaměstnanců?

Určitě ano. Tento obor totiž ve vzdělávacím systému prakticky neexistuje. U nás se v rámci kariérního postupu může stát lakýrníkem každý šikovný člověk. Je to sice časově náročné, ale zároveň je to další výhoda před konkurencí, protože lakýrníci jsou „nedostatkové zboží“.

Má Vaše firma svoji strategii, aby dobře fungovala po všech stránkách?

Jsem hrdý na to, že se nám v lakovně podařilo nastavit takovou firemní strategii, díky níž se nám všem společně dobře spolupracuje. Jde o to lidi neřídit, ale vést. Zvolili jsme si filozofii, ujistili se, že všichni chceme to samé, a hlavně jsme vymysleli cestu, jak toho dosáhnout. Nejsme tady jako v králíkárně, kde má každý přesně vymezeno, co může dělat, ale vítáme kreativitu každého zaměstnance. Naše lidi to motivuje, protože berou celou věc za svou.

Jaká je vize toho, kam se chcete s firmou dostat během dalších let?

Přesto, že systematicky pracujeme na dlouhodobé rozvojové strategii firmy, nepovažuji SMART cíle za hlavní místo, kam se chceme s firmou dostat. Smyslem našeho podnikání je budování houževnatého symbiotického celku, který je prospěšný svým zaměstnancům, obchodním partnerům, širší společnosti a baví vlastníka. Prakticky v duchu myšlenky: cesta je cíl. Nedokázal bych být spokojený s podnikáním, kde se sice dosáhlo záhadným způsobem stanovených cílů, ale firma by nestála na pevných základech svých lidí a propracovaných procesů. Jako nejrozumnější přístup k rozvoji podnikání mi přijde systematické budování potenciálu úspěšnosti. Tedy nikdy nekončící práce na rozvoji lidského kapitálu, inovace technologií a výrobních procesů, posilování tržní pozice apod. Nezaslepenost dílčími cíli a opravdová snaha všech kolegů o to, dělat věci, jak nejlépe umíme – ve všech oblastech – nás trvale posouvá nahoru. Většina úspěšných lidí asi potvrdí, že je nikdy k úspěchu nehnaly peníze, ale touha budovat něco, čemu věřili a co je bavilo.

Jaké aktuální výzvy řešíte a s čím se potýkáte?

Tato otázka silně koreluje s již zmíněným posláním naší firmy – tedy práce na dynamickém, a i přesto udržitelném růstu. Takový přístup je prakticky zdrojem nevyčerpatelné studnice výzev. Navíc nám všem, mně a kolegům, tak říkajíc v žilách koluje krev výzvy vyžadující. Hrozně neradi se nudíme nebo stagnujeme na místě vzpomínaje na včerejší úspěchy. Jak rád říká náš obchodní ředitel: „Není nic staršího než včerejší úspěch“.

Klidně můžeme také zmínit několik aktuálních oblastí – chcete-li výzev, kterým se věnujeme. Naše oddělení vývoje pracuje na několika technologických novinkách.  V oblasti UV lakování testujeme zajímavé nátěrové systémy budoucnosti s extrémně vysokou mechanickou odolností. Dále pak připravujeme technologii „antifog“ lakování, tedy funkčního nástřiku, který zabraňuje mlžení zejména plastů. Tato technologie bude budoucností v oblasti osvětlovací techniky. Dokončujeme vývoj aplikace nátěrů, které mohou nahrazovat galvanické pokovení plastů a podobně.

Z širší roviny připravujeme strategii vybudování několik dalších podniků, které budou zapadat do propracované strategie horizontálního i vertikálního holdingu.

A mezi výzvy zevnitř firmy můžeme třeba zařadit systematickou práci na tom, abychom byli pro naše zaměstnance dlouhodobě oceňovaný zaměstnavatel, či lépe, abychom se cítili, jako členové jedné velké dobré rodiny.

Stali jste se hlavním partnerem aktivit SAMBA. Jak se vám akce SAMBA líbí a jak vnímáte potenciál těchto aktivit? (pozn. SAMBA je platformou podporující neformální setkávání hlavně absolventů MBA, ale i dalších. BYZMAG o této platformě pojednal např. v č. 10/2013)

Obecně rádi podporujeme aktivity, které prospívají společnosti. Ať už se jedná a podporu projektů sportovních aktivit dětí a mládeže, podporu dětských domovů, hospiců a podobně.

Samostatnou a novu oblastí je pro nás podpora aktivit SAMBA k čemuž nás vedla myšlenka, že by mohlo být užitečné podílet se na šíření nových pohledů na svět. Formováním velké skupiny přemýšlivých lidí tak můžeme budovat nejen inkubátor nových myšlenek a být si tak vzájemně užiteční, ale přemýšlivější a úspěšnější lidé mohou společnosti více vracet zpět. Je to sice pohled ušlechtile vizionářský, ale třeba jsou takové neziskově orientované aktivity právě těmi, na které si jednou vzpomeneme a budeme pyšní, že jsme tvořili něco hodnotného.

Filip Hajdík ukončuje náš rozhovor s úsměvem a pozitivně naladěn těmito slovy: „Při zpětném pohledu se může zdát, že už jsme urazili velký kus cesty. Pro mě je to ale jen prvních pár krůčků. To hlavní nás ještě teprve čeká!“

Text: SAMBA

Foto: Archív

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.