Evolutionary site redesign (ESR), aneb malé změny jsou někdy lepší než nový web
Příprava nového webu už potrápila nejeden marketingový tým a ojedinělé nejsou ani případy, kdy jeho realizace trvá nejen měsíce, ale i roky. Někdy je na vině nepřipravený zadavatel, jindy zase nespolehlivý webař, případně další faktory. Málo se ale hovoří o tom, že pokud se webu věnuje průběžná péče, nemusí k předčasné potřebě stavby zcela nového řešení vůbec dojít a ušetří se tak nejen nemalé finanční prostředky, ale i drahocenný čas a energii, kterou lze věnovat jiným marketingovým prioritám. Toto téma nyní skvěle zpracoval český specialista na konverzní optimalizaci, Oldřich Kejík a jeho materiál přinášíme v původní podobě i čtenářům Byzmagu:
1 fotografie ve fotogaleriiMáte web, ale není to ono. A tak se pustíte do celkového redesignu.
Povím vám, proč to (možná) není dobrý nápad.
Chcete víc prodejů, větší zisk, a tak si najdete webařskou firmu. Pár měsíců spolu řešíte wireframy, grafiku, texty. Za dalších pár měsíců se dostanete ke kódování. Zaseknete se u ladění chyb. A nakonec musíte na web naládovat všechny produkty a obsah.
Celkem vám to zabere rok, spíš dva. A to jsem nezapočítal výzkumy a analýzy, které by měly stát na začátku i v průběhu.
Než spustíte nový web, na starém nepracujete. Proč taky? Vždyť brzy bude ten nový a tomu věnujete veškerý svůj čas. A tak starý web stagnuje.
O dva roky později spustíte fungl nový web. Jenže zákazníkům se na něm nelíbí – nemají rádi nárazové změny. Prodeje jdou dolů.
Mezitím váš konkurent jede stále na původním webu. Postupně ho upravuje, vylepšuje, testuje. Zákazníci se na webu vyznají a rádi tu nakupují. Web není extrémně moderní, ale skvěle funguje. A stále se posouvá.
Tomuto přístupu se říká ESR – evolutionary site redesign, tedy redesign stránky evolucí (ne revolucí). Postupně při něm zjišťujete, co zákazníci potřebují a jak je efektivněji přesvědčit k nákupu. Když se změna nepovede, snadno se vrátíte o krok zpět a pokračujete jinudy.
Evoluce není tak sexy jako kompletní překopání webu. Ale je to cesta, jak za kratší dobu dojít k výsledkům a nepohořet na špatných rozhodnutích.
Samozřejmě tento přístup není pro každého. Čas na kompletní redesign je, když:
✅ máte příliš zastaralý web. S 10 let starou grafikou a UX zákazníky nezískáte.
✅ je zastaralá technologie webu. Nedokáže podporovat mobilní zobrazení apod.
✅ drobné změny nepřináší dostatečný posun. Potřebujete radikální změnu.
✅ starý web neodpovídá vaší strategii.
V takové chvíli je čas na redesign. Ale do té doby jděte malými kroky. Zkoumejte zákaznické chování, navrhujte změny a testujte.
Autor: Oldřich Kejík, oldrichkejik.cz
Komentáře (0)
Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.