Marketing

JEŠTĚ PREZENTUJETE NEBO UŽ FASCINUJETE?

Publikoval Kamil Komenda15.1.2019

Druhý díl ze seriálu: Ještě prezentujete nebo už fascinujete?

JEŠTĚ PREZENTUJETE NEBO UŽ FASCINUJETE? 1 fotografie ve fotogalerii

Každý z nás, kteří čteme tento časopis, jsme zažili prezentace. Prezentace naše vlastní, na které jsme se připravovali někdy minuty, někdy hodiny, někdy týdny, někdy dlouho před nimi. Prezentace jiných manažerů, majitelů firem nebo odborníků. Pokud se vydáme zpět do těch minut, kdy jsme prezentovali sami, nebo prezentoval někdo jiný, a budeme k sobě upřímní, zjistíme, že výzkum, který provedl švýcarský institut pro rétoriku v roce 2002, může být pravdivý. Jeho závěr je šokující: 7 z 10 posluchačů při prezentacích nevnímá. Jste si vy jistí, že k takovým uspávačům nepatříte?

Když jsme se všichni učili mluvit, tak jsme kopírovali hlasové projevy našich rodičů, blízkých příbuzných a okolí, ve kterém jsme trávili náš čas. Pokud mluvím o “učení se mluvit”, nemyslím tím jen naše první slova a věty, ale i to, když jsme se spontánně nebo cíleně učili vyjadřovat naše myšlenky a pocity ve školce, ve škole nebo nějakých zájmových či sportovních kroužcích. Zajímavé je i to, že nás při našem projevu ovlivňuje naše čtení textů, náš poslech rozhlasu, televize nebo jen sledování divadelních představení. Anebo poslouchání vypravěčů v hospodě.

Moc se ale nemluví o tom, že mluvení může být pro mnohé z nás stres. Čím důležitější věc nebo poselství, tím více to může být znát na našem hlase. Existuje několik zásadních chyb, kterých se lidé dopouštějí, pokud mluví o sobě, o firmě, nebo třeba jen o ceně, za kterou chtějí svůj produkt nebo svou službu prodat. O této chybě se bohužel příliš mnoho v rétorické literatuře nedočteme. Viděl jsem absolventy kurzů rétoriky, kteří ani nevěděli, že tuto chybu dělají. Viděl jsem podnikatele, kteří chtěli prodat svou firmu, utratili spoustu peněz za trénink zásadních vět se slavným tiskovým mluvčím, a tuto chybu udělali nejpozději v každé druhé větě. Ta chyba, o které zde mluvím, se dá popsat jednoduše. A budu mluvit přímo k vám, milí čtenáři: VY MI NEDĚLÁTE TEČKY! 

Ti z vás, kteří trénink rétoriky se mnou už absolvovali, vědí, že odstranit tuto chybu nám trvá hodiny. Většina lidí na konci téměř každé věty při své prezentaci udělá otazník nebo věty spojuje do nekonečných souvětí. Uvedu příklad. Pozorně se zaposlouchejte do nějaké další prezentace ve vašem okolí nebo spontánního rozhovoru v televizi s někým na ulici. A hned to uslyšíte. Na konci věty by měl za normálních okolností hlas klesnout dolů, pokud se nejedná o otázku. Takto ostatně i píšeme. Místo toho 99% lidí hlas na konci věty zvedne nahoru, jako by tvořili otázku. Pokud ale říkáte vaše definitivní poselství, oznamujeme výsledek firmy nebo říkáte vašemu klientovi cenu, jak chcete aby vaši posluchači vaše sdělení přijali, pokud intonace vašeho hlasu naznačuje nejistotu? Pokud mluvíte o ceně a řeknete: “Náš produkt stojí 1.357 korun…?” = zvednete na konci hlas nahoru do otázky, sami jste otevřeli dveře dokořán k vyjednávání o ceně. Zkuste stejnou větu říct tak, že na konci klesnete hlasem dolů. Názorový a myšlenkový lídr se u svých poselství neptá, on je oznamuje. Tečka.

Teď se samozřejmě můžete ptát, jak na to. Existuje několik jednoduchých pravidel, se kterými vás seznámím: 

  • Dodržujte jako správný názorový a myšlenkový lídr pravidla z předchozího dílu. Máte CENTRUM MOCI, a proto ovládáte celý prostor, PEVNÝ POSTOJ A POHLED, protože jsou vaše názory stejně pevné a na začátku vaší prezentace umíte MLČET.
  • Zrušte ve svých prezentacích dlouhá a komplikovaná souvětí. Zrušte trénink paměti svých posluchačů, které ve svých prezentacích nutíte pamatovat si, co jste v tom souvětí řekli před 5 vloženými větami a teď se k tomu vracíte. Pokud nutíte své posluchače přemýšlet, vzbuzujete v nich nechuť. Nechuť vůči vaší prezentaci. Nechuť vůči vašemu poselství. Nechuť vůči vám. Všechny ČÁRKY v souvětích NAHRAĎTE TEČKAMI. Tečka. Jste přece názorový a myšlenkový lídr.
  • „A teď se vás v publiku zeptám…“ Pokud tohle na nějaké prezentaci uslyšíte, podívejte se kolem sebe a zjistěte sami pro sebe, kolik lidí sklopí zrak a v podstatě se z místnosti vypaří, kolik lidí svěsí ramena i koutky úst, kolika lidem zmizí úsměv ve tváři. Skoro všem. Tečka. Toto “kladení zajímavých dotazů”, které “vzbudí zájem publika” a “aktivně zapojí publikum”, je jeden z největších nesmyslů a jedna z největších blbostí rétorických kurzů. Tečka. Dotaz do publika totiž spouští tlačítko velmi starého programu, který jsme si nahráli všichni do svých mozků už v období základní školy. Učitel položil rafinovanost otázku do třídy. Vlastně nás zkoušel. A teď položme upřímně otazník na naše rétorické srdce: Kdo z nás se rád vystavoval rafinovanými dotazům učitele nebo profesora na vysoké škole… Jste názorový a myšlenkový lídr, chcete vy vzbuzovat u svých posluchačů nechuť, odpor a strach? Ne. Tečka. Proto všechny OTAZNÍKY v souvětích NAHRAĎTE DVOJTEČKAMI. Tečka. Nedávejte otázky. A nedělejte ve svých větách otazníky. Změňte otazníkovou větu “Víte, kolik to stálo? Zaplatili jsme…” Na větu dvojtečkovou: “Teď vám řeknu, kolik to stálo: Zaplatili jsme…” Takto nahradíte jakékoli otazníky ve vašich větách tečkami. A budete tak názorový a myšlenkový lídr. Tečka.

„Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak zmobilizujete vaše publikum. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak vyprávět příběhy s co největším účinkem na vaše publikum tak, že uslyšíte v sále spadnout jehlu na zem. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak zjednodušit komplikovaná sdělení tak, aby je každý pochopil. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak opustit "doprovázené čtení" z PowerPointu a jak docílíte mnohonásobně většího vlivu a účinku. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak publikum zasáhnete na emocionální a ne na racionální úrovni. Naučte se i vy na našem tréninku rétoriky, jak dosáhnete toho, aby vám publikum viselo na rtech. Na našem rétorickém tréninku se naučíte věci, které nebyly mnohosetkrát předžvýkány jinými trenéry na běžných seminářích. Nechte se také vy během pouhých 2 dnů transformovat v charismatického řečníka. Posuňte se do nejvyšší rétorické ligy, kde nehraje příliš mnoho dalších lidí.”

 

Radim Pařík působil 14 let v mezinárodních řetězcích. Má hlubokou znalost maloobchodního prodeje (FMCG), trhu nemovitostí v CEE regionu a investic. Jeho hlavní doménou jsou strategie, řízení procesu změny a leadership. Působil v top managementu společnosti Plus-Discount [Tengelmann Group], kterou připravil na úspěšný prodej skupině Rewe za několik mld. EUR. V Lidl ČR řídil operativní provoz. Působil na centrále společnosti Kaufland v Německu, kdy jeho regionem byla střední Evropa, odkud řídil expanzi s rozpočtem ve výši >700 mil. EUR. Následně se stal místopředsedou představenstva spol. Kaufland Polska s obratem 3,5 mld. EUR, která po letech stagnace začala pod jeho vedením generovat zisk. Poté působil jako CEO investiční skupiny, nastavil její strategii, ziskovost, investiční plán a zároveň odvrátil několik pokusů o nepřátelské převzetí dceřiných společností šikanózními insolvencemi. Nyní působí v Advisory Boardu PR PA RT NE RS Advisory Group. Aktivně se pohybuje v oblasti reorganizací a restrukturalizací firem, věnuje se nadační činnosti. Trénuje manažery a vlastníky firem v oblasti rétoriky a vyjednávání v ČR i zahraničí [např. Německo, Švýcarsko, Polsko, Thajsko, Singapore]. Vystudoval mj. strategický management na Nottingham Trent University a právo. Hovoří česky, německy, anglicky, polsky a ovládá znakový jazyk. Rád vaří, cestuje, trénuje karate a squash.

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2017 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.
made with    by esmedia