#Lidé a projekty

Kristýna Stoklásková a její Šéfův svět

Jana Albrechtová18.10.2017

Když si do vyhledávače zadáte pojem sekretář, vyjede vám následující vysvětlení: úředník, funkcionář, pověřený pracovník vyřizující nějakou důležitou administrativní agendu. Je to velmi významná funkce, napadne vás. Když se ale řekne sekretářka, často lidem na mysl, namísto vážené funkcionářky či tajemnice, přijde spíše taková holka pro všechno. Přitom pojem sekretářka pochází z anglického slova „secret“ jako tajemství. Proč je často v České republice na asistentky takto nahlíženo? Nejen na toto vám odpoví Kristýna Stoklásková, která se snaží podobné mýty vyvrátit a dát funkci asistentky takový význam, jaký si zaslouží.

Kristýna Stoklásková a její Šéfův svět 2 fotografie ve fotogalerii

Co vás vedlo k založení Šéfova světa? V čem je Šéfův svět unikátní oproti množství běžných vzdělávacích kurzů pro asistentky? 

Když jsem dala výpověď v práci v lednu 2016, říkala jsem si, v čem jsem nejlepší, co bych mohla dál dělat. A první, co mě napadlo: „Jsem nejlepší pravá ruka“. Svému bývalému šéfovi jsem pomáhala 5 let, poslední 2 roky jako operations managerka, kde jsem svou asistentku měla. A protože ty poslední 2 roky byly ve firmě, která dělala a dělá stále kurzy pro kouče, tak jsem věděla, jak rozvíjet lidi, kurzy jsem nejen absolvovala, ale současně čtvrt roku na nich asistovala, takže jsem se naučila kurzy stavět.

Šéfův svět je unikátní hlavně v procesu náboru asistentek do firem. Umím asistentku najít a pak ji ve firmě 6 týdnu mentoruji a školím a předávám jí komplet vše, co umím. Specializuji se jen na tento obor, jsem v něm expertem a mám velkou databázi, nábor se mnou je mnohem rychlejší.

Na kurzech je specifické to, že je to kurz i pro šéf(k)y, kdy je pak implementace efektivnější. Nevymyslela jsem žádný unikát, jen oběma strana otevírám oči při jednotlivých konkrétních příkladech, protože přiznejme si to, spousty věcí jak asistentky, tak šéfové a šéfky vědí, jen mají zažité automatické reakce a já jim pomohu na to jít jinak, lépe, efektivněji. Nejoblíbenější kapitola na kurzech pro šéfy je „vyjasněná očekávání, co vše si říci nahlas“ a pro asistentky „umění prioritizace“ a „nastavení hranic“.

Jaká zkušenost v roli asistentky vám toho nejvíce dala?

Víte, můj bývalý šéf byl úžasný leader a současně, já jsem jak houba, miluju informace. Neumím to takto shrnout do jednoho. Celých 5 let jsem měla možnost sledovat, jak pracuje, co říká, jak řeší situace a sama jsem byla vždycky velmi proaktivní a zapálená pro věc.

Mám díky mému bývalému šéfovi doslova nadrilované obchodní dovednosti (vzbudíte mě o půlnoci a já vám to fakt odříkám), bral mě s sebou na jednání a učil mě obchod. A pak jsem analytik, takže tabuličky, to bylo a je vždycky moje oblíbené. 

A poté se to vše spojilo s předchozími zkušenostmi z gastronomie a s mým perfekcionismem.

Jste zakladatelkou soutěže Asistentka roku. Máte dojem, že jsou asistentky často nedoceněnou pracovní pozicí? Proč tomu tak bývá? Je asistentka stále vnímána jako taková holka pro všechno? Jak se toto zaškatulkování dá změnit?

Ano, mám dojem, že pozice asistentek je nedoceněná. Je asistentka a asistentka. Já chci pracovat a mít kolem sebe ty proaktivní ženy, které ví ve firmě a o šéfovi vše a jsou opravdickou pomocí. Je nespočet lidí, kteří si to do práce chodí odsedět, a takovým zvyšovat prestiž nechci. Proč jsou nedoceněnou pozicí? Myslím, že je zde vžitý předsudek, že asistentka je automaticky milenka šéfa a tohle stigma se těžko napravuje. A pak taky zažitá věc, že hezká holka není chytrá. A ano, dost často je to shrnuto do „holka pro všechno“.

Snažím se to změnit tím, že o tom hodně mluvím a samozřejmě vzděláváním. Obou stran, nejen asistentek. Na kurzu je oblíbené téma i peníze, očekáváný nástup, kdy přidat a tak, nástup za 20.000,- hrubého a náplň práce pro superwoman je podle mě strašné.

A tato soutěž Asistent/ka roku, která bude pomaličku růst, má primárně za cíl zvýšit povědomí o tom, že asistentka si zaslouží prestiž a ocenění. Chci dostat tuto myšlenku do hlavy více a více lidem.

Jaký je rozdíl mezi asistentkou v malé, střední a velké firmě? Jaký je naopak rozdíl mezi českými asistentkami a těmi v zahraničí?

Nikdy jsem nepracovala ve velkém korporátu, byla jsem půl roku asistentkou generálního ředitele ve firmě o 150 lidech, ale za ten rok a půl mého podnikání asistentku do korporátů pravidelně hledám a rozdíl vnímám v rozsahu náplně práce. V malé firmě dobrá asistentka ví o všem ve všech odděleních, já tomu říkám, že je „šmrnclá“ jak operativou a obchodem, tak marketingem, tak financemi a i právem, protože dost často pak dělá i základní smlouvy sama. Ve velkých firmách je asistentka na konkrétním oddělení a „šmrnclá“ je tím pádem jen jedním z nich plus tou operativou pro nadřízeného. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců je další kapitola, ale tam bych to viděla vyrovnaně a pak peníze se liší, i když například v těch menších firmách se můžete velmi rychle vypracovat a tím pádem i finančně růst, to v korporátech jde zvýšení platů přes velký schvalovací proces.

Rozdíl mezi českými asistentkami a těmi v zahraničí. V zahraničí jsem pracovala necelý rok a to jsem dělala podomní prodej (prodej učebnic pro děti dům od domu), a nepřišla jsem do styku s nikým z kanceláře. Takže nevím. Ale v roce 2018 jedu na „Executive Assistants´ Summit“ odkud přivezu nejen svou novou certifikaci, ale i nové poznatky a kurzy, takže vám to určitě ráda sdělím.

Jistě vám neunikl pojem Průmysl 4.0, v němž jde o to, že během přibližně 15 let by měly řadu lidských pozic nahradit stroje a technika. Jistě se toto určitým způsobem dotkne i pozic asistentek. Buď někdo usoudí, že asistentka není již třeba, nebo některým asistentkám právě tato revoluce usnadní jejich práci. Jak se na tuto problematiku díváte vy? Co dělá asistentku nenahraditelnou? Jaký druh asistentek může být Průmyslem 4.0 naopak tím ohroženým?

Máte velmi zajímavé otázky, musím říci. Ohrožený druh asistentek je ten, které jsou bez proaktivity, bez kreativity a dělají ty automatické věci, které může nahradit robot – vaření kávy a tisknutí/skenování papírů, obsluha návštěv, recepce a vítání klientů. Pak jsou ty asistentky, které se starají o šéfa komplexně, mají nadhled, vidí za roh, předvídají a usnadňují mu život. Jsou prostě se šéfem/šéfkou synchronní. Ty jsou nenahraditelné a těm takový robot tu automatickou práci usnadní, takže ho uvítáme, věřím tomu.

Doba je digitální, proto i jedno z kritérií do soutěže AR je spojené s videem. Jsem si jistá, že dobrá asistentka bude tyto vědomosti potřebovat víc a víc.

Jak hodnotíte svůj posun od počátku svého podnikání po současnost? Kde sebe a své podnikání vidíte v budoucnu?

Můj posun od začátku podnikání je obrovský. Umisťuji pravidelně měsíčně ten počet asistentek, který jsem chtěla. Mám pevný základ e-booků a kurzů, na kterých stavím. Klienti mi volají sami na doporučení, takže už se o mě začíná vědět. Ten rok obcházení networkingů po celé Praze se vyplatil.

Kde se vidím v budoucnu. Víte, já vidím maximálně rok dopředu, na víc nemám kapacitu a ani chuť to řešit. Takže během těchto 365 dnů proběhne první ročník soutěže Asistent/ka roku (finále únor 2018), pak se budu učit na tu americkou certifikaci a v září 2018 odjedu na Floridu na Summit. Mezitím bude růst „Svět asistentky“ na FB a tato komunita začne žít a předávat si rady.

Co vám mohu říci je můj sen. A to je vytvořit asociaci na slovo asistentka. Když někdo řekne asistentka, hned se musí všem vybavit „Asistentka - Kristýna a Šéfův svět“.

 Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů v hledání a dosazování úžasných asistentek.

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2024 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.