Black Friday: Přežitek doby minulé (konzumní)

Publikoval mvranova22.11.2019
Blíží se pro mě asi nejhorší den roku – Black Friday. Tento původně americký „svátek“ v posledních letech doputoval i k nám. Pod temným názvem se skrývá ještě temnější realita – hysterie ze slev, nakupování zbytečností a konzum v tom nejhorším slova smyslu.

Ale proč to vše? Shon, hysterie ani stres při zběsilém nakupování z nás šťastnější lidi neudělá. Navíc, dnes je již prokázané, že čím míň věcí člověk vlastní, tím je šťastnější. Když máte doma uklizeno, máte uklizeno i v hlavě...


Black Friday a trvalá udržitelnost


No a pak je tu ekologie. Z každé strany se na nás valí různé „eko“ verze obalů, elektroauta, zelená energie, udržitelnost, veganské náhražky masa. Každý moderní člověk je dnes už eko. Alespoň si to myslí a rád to o sobě tvrdí. Odpad třídíme, autem jezdíme minimálně, igelitku si do obchodu vezmeme vlastní. Stačí to ale? Ani zdaleka. Jediným skutečně účinným řešením, jak snížit svou osobní ekologickou zátěž, je změnit své spotřebitelské návyky, své myšlení a hodnoty. To znamená: nakupovat s přísnou rozvahou, vše používat s pečlivostí a závady opravovat, dokud je to možné. Deset správně vytříděných toustovačů holt bude vždy mnohem horších než jeden desetkrát opravený toustovač. A jaký toustovač je vůbec nejlepší? Ten nikdy nekoupený, a tedy nikdy nevyrobený (a posléze nikdy nevyhozený).


Jak žít v konzumním světě udržitelně?


Změna musí samozřejmě přijít ze všech stran – stát musí upravit příslušnou legislativu, firmy své výrobní postupy a firemní filozofii, a člověk svůj životní styl. K tomu vám pomůže tento přehled udržitelného života v 6 krocích:


Reduce


Zredukujte své nároky. Než koupíte novou vychytávku do kuchyně, nechte si to odležet alespoň pár týdnů. Dost možná zjistíte, že tu blbinu vůbec nepotřebujete. Reklama je silná a dokáže chvilkově ovlivnit i velmi odolné jedince. Proto nejlépe funguje nakupovat s časovým odstupem.


Refuse


Odmítejte vše zbytečné, co je vám nabízeno tzv. zdarma. Nic totiž není zdarma – je to ze zdrojů naší společné planety. Ze zdrojů, které budou pro naše děti a vnoučata životně důležité. Letáky, katalogy, brčka, reklamní propisky, placky, tašky, tričko k nákupu zdarma… Každý si to bezmyšlenkovitě vezme, doma hodí do skříně a po pár letech při úklidu vyhodí. Cena těchto věcí „zdarma“ je opravdu příliš vysoká.


Rent


Pronajímejte si vše, co nepotřebujete denně. Dnes si už můžete půjčovat snad vše – auta, kola, nářadí, nábytek, elektroniku, knihy, oblečení a mnoho dalšího. Firmy si třeba můžou pronajímat textil pro své zaměstnance, dopravní prostředky anebo kopírky do kanceláře.


Reuse


Vše používejte opakovaně, a hlavně vše opravujte. To se týká zejména textilu, elektroniky a nábytku. Při dnešních nízkých cenách si možná říkáte, že zašívat díru u nátělníků může snad jenom popelka. Ale čím levnější je textil, tím je míň ekologický a etický. Kupujte pouze ten kvalitní a opravujte jej.


Re-purpose


Pravda, ani nátělník nejde zašívat donekonečna. Když už ale opravdu doslouží, dejte mu novou roli. A když už se vám třeba něco nelíbí anebo to už nepotřebujete, tak swapujte – tedy zdarma vyměňujte s jinými.


Recycle


Recyklace a kompostování je posledním stupínkem pomyslné pyramidy udržitelného života jednotlivce. Nechci třídění odpadu ani recyklaci nijak znevažovat, jde samozřejmě o nesmírně důležitý krok v cirkulární ekonomice, ale ve srovnání s výše uvedenými postupy je význam recyklace nižší. Když bude svět zahlcen zbytečnými a neekologicky vyrobenými produkty, žádná recyklace nás nespasí.


Black Friday a firmy


Naštěstí už i firmy pochopily, že musí „ubrat“. Na planetě bez budoucnosti nemá budoucnost ani jejich podnikání. A nemusí to nutně znamenat snížení tržeb, jde především o změnu byznys modelu. Přeborníkem v šíření myšlenky udržitelného podnikání je Thomas Kolster, autor slavné knihy Goodvertising. Thomas zkrátka věří, že i byznys jde dělat tak, aby šířil dobro a zároveň byl v plusu. Je to kumšt, ale jde to. Zároveň jsem se díky němu dozvěděla o kampani #optoutside. Ta lidi vybízí k tomu, aby na Black Friday místo nakupování vyrazili na procházku do přírody. :) Tak jednoduché, a přitom tak účinné! Tato drobnost potěší vaši mysl i zdraví, planetu i peněženku. Výhra na všech stranách! Už máte vymyšlené dárky pod stromeček? Zkuste to letos jinak a překvapte své blízké. Vypusťte Black Friday 2019 z diáře, běžte do lesa a darujte třeba vzdělání nebo zážitek.


22.11.2019

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Michaela Vránová

mvranova
Počet článků
5

Chcete psát vlastní blog?

Přidejte se
© 2017 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.
made with    by esmedia