Jakou kulturou žije v dnešní době státní podnik?

Publikoval Kamil Komenda21.2.2018

Podíváme se na firmy s více jak 10 zaměstnanci. Srozumitelným dělením zde máme rodinné firmy, korporátní firmy a státní podniky. Hodně se píše o rodinných firmách a o korporacích. Víme pozitiva, negativa, známe úskalí a taky známe vnitrofiremní kultury, procesy, řízení, se kterými se můžeme konfrontovat. Ale víme něco o státních podnicích? Jak fungují, jaké vnitrofiremní prostředí vytváří? Podle jakých normativ fungují?


Když politici hovoří, že se stát musí řídit jako firma, tak se tady naskýtá otázka, tak proč státní podnik funguje, tak jak funguje. Podívejme se na Českou poštu. Je to jeden ze státních podniků, se kterým jste v neustálém kontaktu a můžete sledovat jejich vývoj. A hlavně můžete průběžně vyhodnocovat jejich kvalitu, jejich nabídku služeb, a hlavně konfrontovat s jinou konkurencí. Proč se státní podnik musí dotovat? Opravdu se nemůže nikdy dostat do černých čísel. Ano, víme, že má ze zákona zajistit dostupnost služeb v celé republice (na které dostane dotace), nicméně, i to se mění. Když pomineme tuto skutečnost, tak otázka je stále na stole.


Podívejme se zpět, cca 5 let, na nabídku služeb České pošty. Poštovní doručovatelka vám při předání listovní zásilky nabízela pojištění a další služby. Na poštovní přepážce to taky vypadá jako v cirkuse. Přes časopisy, pohlednice, loterie a další produkty pomalu ani nevidíte poštovního úředníka. Jedno české přísloví říká "ševče, drž se svého řemesla". Tehdejší vedení nazdalo, že nabídkou diametrálně odlišných služeb a produktů sníží ztráty.


Co je hlavním posláním pošty? Co očekáváte od pošty? Zjednodušeně to je doručování listovních zásilek, balíků a finanční hotovostní transakce. Místo toho zavedla velmi drahý experiment, který degradoval zaměstnance pošty a díky vynaloženému úsilí s experimenty, pomalu vyklízela a vyklízí tržní pole, které přenechává konkurentům v oblasti doručování listovních a balíkových zásilek. Jenom pro názornost, možnost platit na pobočkách pošty platebními kartami je od roku 2015. To je v době, kdy začaly vznikat kryptoměny.


Uvedu příklad s doručením listovních zásilek. Klasicky pošta dodává listovní zásilky v dopoledních hodinách. Jak to tak bývá u produktivní populace, většina pracuje dopoledne. Tedy najdete lístek nezastižen. Už dnes můžete na jejich webových stránkách si nechat zásilku znovu doručit. Máte možnost si zvolit den, dokonce i dopolední či odpolední doručení. S úsměvem na rtech si zvolíte odpolední doručení z výše zištných důvodů. Nicméně vám úsměv ztuhne, jelikož se za odpolední doručení platí 90,- Kč. Je to k pláči či k smíchu, nechám na Vás. Ale asi se ptáte, proč umí jejich konkurence doručovat v odpoledních, dokonce večerních hodinách? Těch příkladů najdete více.


Nerad se opakuji, ale bez razantních změn se nic nezlepší. Tady vnímám jako hlavní nedostatek neznalost uživatelů, zákazníků pošty a jejich potřeby a přání. Kdo si dnes posílá balík či listovní zásilku, především obyvatelstvo v produktivním věku. Pak je to ve změně myšlení, což je hlavním určujícím faktorem úspěšných změn.


Chtějí se změny vůbec dělat? Jak tedy funguje státní podnik?


21.2.2018

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Kamil Komenda

Kamil Komenda
Počet článků
7

Chcete psát vlastní blog?

Přidejte se
CEE Summit
© 2017 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.
made with    by esmedia