Rok 2019 je za dveřmi.

Publikoval Kamil Komenda10.12.2018
Firmy vyhodnucují, bilancují rok 2018. Počítají zisky, které přerozdělují mezi vlastníky a management. Zaměstnanci si v tomto roce napříč pracovním trhem polepšili a utrácejí. To je všechno v pořádku, kdyby to bylo před 4 lety.

Ekonomové již delší dobu předvídají přichod další krize. Předrokem predikovali, že u nás by mohla zasáhnout krize v roce 2020, 2021. Nicméně v poslední době ekonomové upřesňují predikce a naznačují, že by již krize mohla vplout do našich životů již v druhé polovině roku 2019.


Měl jsem možnost v posledním roce navštívit několik firem, od malých regionálních rodinných firem, přes střední firmy s dosahem na trhy EU, tak i ty velké, s dosahem globálního trhu. Jednal jsem s majiteli firem, s top managementem firem. Studoval jsem především připravenost firem na příchod další krize. V jakém stádiu připravenosti se nachází a co udělali v době konjuktury pro minimalizaci dopadu další krize. 


Dále se nacházíme v době nástupnictví, které v našem podnikatelském prostředí nemá historii, tedy z domácího prostředí nemáme pravidla, postupy, zkušenosti či mantinely, jakým způsobem a komu mají majitelé firem předat své vybudované impéria. 


Nebudu vám psát obsáhlé analýzy svých zjištění. Každopádně mohu konstatovat, že se majitelé a top management několika firem dostali do dlouhodobého „zimního“ spánku, který je podporovaný současnou konjukturou. I když již víme, že vrchol je již za námi. A o přípravě na další krizi jenom hovoří, nic proto nedělají. Respektive neví, co mají dělat. A proč to neví? Protože pro dnešní stav nemuseli nic dělat, všechno přišlo tzv. samo. Současný stav firem je postaven na podstatě dnešní konjuktury.


Kde spatřuji ty hlavní úskalí našich firem:



  • nedostatek vlastního kapitálu ( paradoxem doby je, že v době vrcholu konjuktury klesají firmám zisky)

  • nulová či minimální investice do výzkumu a vývoje vlastních výrobků a služeb

  • nulová až mimimální integrace prvků Průmysl 4.0 ( chybí ten základní prvek – digitalizace. Další prvky příjdou vývojem, rozvojem. ) Je až zarážející, jak se zaměstanci topmanagementu firem brání prezentací novinek inovativních firem zabývající se zjednodušení a zrychlení toku informací specifické dle jednotlivých zadání. Brání se těm firmám, které implementují prvky Průmysl 4.0 do hmatatelné praxe.

  • téměř žádná komunikace směrem k zaměstnancům

  • podle podnikatelského oborového zaměření vnímám taky velmi slabou komunikaci se zákazníky. Tedy s těmi, kteří jim dávají vydělat. 


Jaké firmy tedy mohou mimimalizovat ztráty v době další krize? Jsou to firmy, které již dnes:



  • úspěšně inovují výrobky a služby, přítáhne větší pozornost zákazníků

  • pracují na zvyšování vlastního kapitálu

  • vytvářejí osobní vztah se svými zákazníky

  • pravidelně komunukují se zaměstnanci o aktuálním stavu a o stavu budoucím

  • již dnes zavádějí digitalizaci napříč firmou spojenou se všemi partnery


Firmy, které již začaly, mají narkočeno správným směrem. Firmy, které nezačaly, mají na všechno ještě rok. Je to málo nebo hodně, je otázka.  Z mých zkušeností se musí začít se změnou hned. Ale taky vím, že to nezvládnou ti majitelé a ten top management, kteří zavinili aktuální stav. Když do dnešního dne neudělali nic, tak za rok na tom budou stejně, ne-li hůř.


Je někdo, kdo může vnést změny a nasměřovat firmy k přežití nastupující krize? Ano, je to nezávislý manažer, které má zkušenosti s reorganizacemi či restrukturalizacemi firem. Doporučuji vyhledat interim manažera, který není zatížený minulostí firmy a umí z předešlých zkušeností ve velmi krátké době provést změny potřebné pro rozvoj a růst firmy.


Všem držím palce.


10.12.2018

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Kamil Komenda

Kamil Komenda
Počet článků
9

Chcete psát vlastní blog?

Přidejte se
© 2017 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.
made with    by esmedia