Lidé a projekty

Filip Mikschik - StartupJobs

Publikoval Kamil Komenda1.11.2017

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou (VŠE) v Praze fakultu informatiky a statistiky. Je spoluzakladatelem projektu BizIT, spoluzakladatel projektu Hiri.cz. a zakladatelem startupového projektu StartupJobs.

Filip Mikschik - StartupJobs 3 fotografie ve fotogalerii

StartupJobs má za sebou pět let úspěšného podnikání. Když se podíváte zpět na začátky tohoto startupu, věřil jste, že se vám tato myšlenka promění na úspěšný podnikatelský záměr?

StartupJobs jsem nezakládal s myšlenkou, že by z něj mohla být firma. Původně mi šlo hlavně o to nějakou formou vyjádřit myšlenku, že tady jsou startupy a že potřebují skvělé lidi. Měl jsem potřebu říct světu, že je tu i jiná cesta než se stát tisícím zaměstnancem velké firmy. A jako nejvhodnější prostředek mi přišel právě pracovní portál. Ne jen o tom mluvit, ale reálně lidem nabídnout možnost se do startupu přidat. Očekával jsem, že projekt bude fungovat tak měsíc, já budu mít dobrý pocit, že jsem něco udělal a přesunu se k nějakému jinému nápadu. Ale hned první den se přihlásil první člověk, po pár dnech přišli investoři, kteří chtěli rozjezd projektu podpořit a najednou se to celé rozjelo a posunulo mě to až tam, kde jsme teď - kdy víme, že jen za minulý rok si díky nám našlo startupovou práci přes 2000 lidí. A to už je hodně změněných lidských životů. 

Za poslední tři roky personální trh prochází radikální změnou. Ekonomika roste, lidi, kteří mají aspoň základní pracovní návyky mají zaměstnání, firmy mají nenaplněné stavy pro své zakázky. Tradiční personální agentury začínají ztrácet dech, díky ztrátě lidí hledající práci, ztrácí tu pověstnou kvalitu nabídky a poptávky. Nicméně váš projekt i v této době stále roste. Co je tou přidanou hodnotou, že se vám daří se stále rozvíjet?

Na StartupJobs.cz od počátku platí, že přitahuje segment chytrých odvážných lidí, kteří se nebojí vyzkoušet něco nového. Nechodí k nám jenom kvůli tomu, že by hledali práci, aby měli na nájem, ale hledají nějakou výzvu. Dívají se, jestli nevzniká něco nového, co by je bavilo. Víme, že k nám chodí spoustu lidí nakouknout na nabídky i když aktuálně práci nehledají a o změně neuvažují, protože se může stát, že se u nás objeví nabídka, která by byla přesně pro ně a mohla by jim změnit život. A s rostoucí ekonomikou vzniká stále více nových a zajímavých projektů a pokud se do některého chtějí přidat na jeho počátku, najdou takovou práci u nás.

Kvalita, to je ta pomyslná indicie udržitelnosti v nabídce a poptávce. Jak se vám daří udržet vysokou úroveň kvality poptávajících firem a nabízených uchazečů?

U firem a samotných pracovních nabídek máme systém schvalování. Díváme se na každou firmu, která chce na StartupJobs.cz inzerovat a i na každou vloženou nabídku individuálně a posuzujeme, jestli takovou nabídku na webu najdete. Jsou tak i měsíce, kdy více firem odmítneme než schválíme. Hlavně z toho důvodu, že se jedná o velké firmy, které ač se chtějí prezentovat jako startupové či začínající, tak jimi opravdu nejsou. Nebo nespadají do našeho zaměření. A díky tomu, že se držíme, jak nabídkou firem, tak zaměřením pozic v relativně úzkém profilu, odráží se to i na zájemcích, kteří se na naše nabídky hlásí. Pokud máte velký portál a musíte obsadit plné spektrum pozic, tak zákonitě bojujete s kvalitou. My se držíme našeho úzkého segmentu ve veškeré komunikaci a proto nám funguje i kvalita kandidátů.

Jelikož jste zaměřený na startupy, dokážete číst tržní potřeby na uchazeče. Změnila se poptávka na začátku projektu v porovnání s dnešními potřebami?

Díky našemu zaměření se poptávka firem v zásadě nemění. Máme nejvíce firem technologických, které potřebují vývojáře. U nich můžeme sledovat trendy například co se týče technologií, kde je velký růst poptávky po JavaScript vývojářích. Co můžeme říct, že se mění je rostoucí zájem o odborníky z oblasti marketingu, který ještě pár let nebyl tak silný. Zároveň roste zájem firem o odborníky na práci s daty.

Podle požadavků na uchazeče můžete predikovat, kterým směrem se dnešní startaupy ubírají. Jaký je dnešní trend v zaměření nových startupu?

Vidím velký růst startupů, které pracují nějakým způsobem s velkými daty a zpracovávají je - ať už v nich objevují skryté souvislosti nebo je zpracovávají pomocí strojového učení, umělé inteligence a podobných technologiích. Sice pomalu, ale přesto se začínají objevovat i hardwarové startupy, takové, které vyrábějí nějaký fyzický produkt - ať už to jsou 3D tiskárny, drony či různá chytrá zařízení do domácnosti. 

Jaké znalosti a zkušenosti musím mít, abych dneska uspěl na poli startupové scény?

Pokud bychom se na to měli podívat úplně obecně, tak je to o chutí se učit nové věci a sám sebe posouvat. Velká většina startupů dá šanci člověku, který je do věci zapálený a chce na sobě pracovat. A pak samozřejmě je potřeba být připravený na každodenní změnu - startupy se rychle a velmi dynamicky vyvíjí, jsou schopny vyrůst z týmu dvou lidí na stovky během měsíců a na to jsou potřeba lidé, kteří budou změnu vítat, ne se jí bát.

Trh personálií se mění a měnit bude i díky zavádění průmyslové revoluce známe pod pojmem Průmyslu 4.0. Co nového připravujete pro uchazeče a poptávající firmy?

Na straně zájemce hledajícího práci na StartupJobs.cz, se budeme snažit o to být více jeho partnerem. Ne pouhým výpisem pozic.  Chceme být vaším kariérním průvodcem, i když jste v práci zrovna spokojení, nejen místem, kam chodíte, když potřebujete nový job. Z pohledu firem se jim budeme snažit maximálně usnadnit práci, aby se mohli věnovat tomu hlavnímu, na co se v oblasti HR občas díky všem systémům a procesům trochu zapomíná, a to lidem. 

Jste mladý a úspěšný podnikatel již s bohatou zkušeností. Jaká je tedy vaše cesta k úspěchu?

Je to o mnoha hodinách práce, zkoušení nových věcí, učení se z chyb a o tom se nevzdat, i když věci nejdou tak, jak by si člověk přál. A i když si myslím, že máme ještě hodně velkých úspěchů teprve před sebou, tak je občas hrozně fajn se podívat na to, co už se podařilo a užít si i tu samotnou cestu.

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2017 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.
made with    by esmedia