Lidé a projekty

Petr Lžičař - v hotelnictví se ctí loajalita

Publikoval Michaela Lejsková22.3.2019

Jak si v hotelnictví udržet zaměstnance a získat jejich loajalitu

Petr Lžičař - v hotelnictví se ctí loajalita 4 fotografie ve fotogalerii

Co se týká procent v nezaměstnanosti, je aktuální situace na pracovním trhu doslova vynikající. Od roku 1996 je to historicky nejméně, tedy 3,1 %, a to je číslo, které jen zdánlivě může být ještě nižší. Faktem je, že již téměř nemá kam klesat. S touto situací na pracovním trhu vyvstává nový problém a to je schopnost udržet si kvalitní lidi a zabránit jejich fluktuaci. Jsou obory služeb, zejména oblast hotelnictví a gastronomie, kde se na chodu podniku pozitivně odráží, když zůstává stabilní personál, se kterým se hosté opakovaně setkávají, a umocňuje to jejich pocit dobrého zázemí. „Vždy je větší procento hostů, kteří k nám zavítají nárazově. Avšak hosté, kteří jezdí a navštěvují opakovaně naše hotely, velmi pozitivně kvitují, když je přivítá známá tvář a náš personál si je pamatuje. Už to není jen transakce služeb, je to vztah a posílení osobní důležitosti a příjemného pocitu. Na to nesmíme zapomínat, protože právě tento dobrý pocit je nejdůležitější emoce, které chceme u hostů docílit,“ komentuje generální ředitel hotelové sítě Le Hotels Group doktor Petr Lžičař.

To nás dostává k jádru věci a tím je způsob, jak takového zaměstnance vychovávat a udržet. „Pokud děláte něco opravdově a se zápalem pro věc, lidé to ocení tím, že se snaží o totéž. Tato energie, i když neměřitelná čísly, se ve výsledku nakonec ukáže,” říká Petr Lžičař. „Ukazujeme lidem své nasazení a začínáme už u pohovoru. Snažíme se být svým přístupem k zaměstnancům dobrá společnost. Pokud věří, že management odvádí dobrou práci a stojí za nimi, řeknou si to mezi sebou a to znamená, že máme menší fluktuaci a tu a tam kolegové sami někoho přivedou. Funguje to jako dobrá reklama.” Současně reaguje na téma konkurenceschopnosti v ‚rybníku‘, jakým je Praha: „Věřím, že stále máme větší nasazení než ostatní, a to nás dělá konkurenceschopnějšími.“

V oboru se Petr Lžičař pohybuje již dvacet let a jeho nábojem je, jak sám říká, maximálně otevřená komunikace. Bez ohledu na její syrovost. Co ho naopak vyčerpává, je neupřímnost, která dle jeho slov vše velmi komplikuje a doplňuje: „V obchodních jednáních je to součástí hry, kterou přijímám, ale pokud jsou ke mně neupřímní lidé z mého blízkého okolí, jsem z toho unavený a zklamaný. Jakýkoliv silný a pevný vztah je vždy založený na důvěře. To je základní stavební kámen. Rovnost je oproti tomu nedůležitá a sekundární.“ Za svou silnou stránku považuje například schopnost předávat entuziasmus ostatním. „Převedeno do denní praxe to znamená, že se snažím odbourávat zažité bariéry. Věřím, že přirozený přístup buduje důvěru a například pokojská, která uklízí 20 pokojů denně, 7 dní v týdnu a dělá to již mnoho let, by měla vědět, že jsem tady pro ni,“ svěřuje se generální ředitel, který si loajality svých zaměstnanců váží.

Hotely sítě Le Hotels jsou koncipované jako konferenční. À la cartové restaurace pak tvoří doplněk služeb portfolia čtyř- a pětihvězdičkových hotelů. Aktuálně zde pracuje téměř čtyři sta zaměstnanců a udržet si osobní vztah s každým z nich je již nemožné. Přesto se dle svých slov snaží být svým kolegům nablízku a hovořit s nimi často neformálně. Neformální je rovněž i sportovní soutěživost mezi dvěma řediteli, která je v Le Hotels pověstná, neboť trvá od doby, kdy se seznámili. „Sport je fantastický prostředek na to, jak si udržet formu a mysl. Ne nadarmo se říká ,ve zdravém těle zdravý duch‘. Jsme v tomto směru podobného ražení. Ostatně sport je určitá forma mentální terapie, kdy při maximálním fyzickém nasazení přichází euforie, takže to beru také jako návod na optimismus, který je nezbytný,“ dodává Milan Švára, ředitel hotelů Grandior a Élite v Praze.

Petr Lžičař jen dodává: Mám rád své povolání stejně jako sport. Když vás něco baví, děláte to proto, že chcete, a nikoliv proto, že musíte, což je ve výsledku vidět. Zároveň bych však rád dodal, že , se ze sebe snažím vždy dostat co nejlepší výkon a je jedno, zda se jedná o sport nebo zaměstnání.“ Jak nám čerstvý držitel doktorandského titulu a vášnivý sportovec prozradil, mezi své oblíbené sporty řadí cyklistiku, běhání a plavání. Loňské léto jsme s panem kolegou Milanem Švárou otevřeli pro nás novou disciplínu, s názvem ‚open water’. Testovali sme, kdo doplave na otevřené vodě dále. Naším aktuální cílem je 42 kilometrů, které hodláme pokořit z přehrady Kamýk k přehradě Slapy. „Stále, ale jde nejvíce o to, aby mi plavání přinášelo radost. Pokud mi to možnosti dovolí, budu v tom pokračovat,“ komentuje tuto výzvu s úsměvem.

Zkoordinovat rodinný život a vysoké pracovní nasazení není vůbec snadná věc. „Mít rád, znamená dělat kompromisy ve prospěch toho druhého. U nás to znamenalo, že jsem nechtěl, aby manželka zůstala doma s dětmi dlouhou dobu, neboť jsem věděl, že by jí to přineslo více negativ než pozitiv. Ve chvíli, kdy přišel čas a děti trochu vyrostly, jsem ji podpořil, aby mohla začít podnikat a rozvíjet se osobnostně. Ostatně to říkám i svým kolegům: Dělejte v životě nejvíce to, co vás baví. Budete spokojení a z toho automaticky plynou další pozitivní věci vašeho života.“

 

 

 

Ing. Petr Lžičař, Ph.D. *30. 6. 1976 v Praze.

Vysoká škola ekonomická v Praze ukončená doktorským titulem

Profesní zkušenosti:

LE Hotels Group – osm let a dva měsíce

Marriott International – celkem sedm let

Telefónica 02 – rok a pět měsíců

Aktivity v neziskovém sektoru:

Do konce loňského roku spolupráce s AHRČR na projektu Start do života.

V současné chvíli rozjíždí samostatné projekty.

Sportovec, aktivně plave, běhá, má rád horskou turistiku a jízdu na kole. Učí se hrát na klavír.

Motto: Vítězství není nikdy zadarmo.

 

Text: Michaela Lejsková

Foto: Honza Kvarda

Komentáře (0)

Pro přidávání komentářů musíte být přihlášeni.

Partneři magazínu
další partneři
© 2017 BYZMAG.cz, Všechna práva vyhrazena.
made with    by esmedia